Hybridgraver klar til dansk premiere
21 tons gravemaskine sparer i takt med at den bevæger sig nu bevæger den sig til Herning til E&H 2012
- Komatsu er indtil videre alene om at have en hybrid-gravemaskine af denne type. HB215LC-1 har været på markedet i Østen et stykke tid, og totalt kører der cirka 1500 maskiner på verdensplan. Men i Europa er den ganske ny. Her kan vi tælle mængden på to hænder. Så vi betragter det selv som lidt af en sensation, at vi kan præsentere hybrid-maskinen på E&H 2012. Der bliver tale om en danmarkspremiere i Herning, fortæller markedschef Anker B. Lemvig hos Scantruck.
Princippet i hybrid-graveren er, at maskinen genererer elektrisk energi, når overdelen drejer. I stedet for en sædvanlig hydraulisk svingmotor, har Komatsu forsynet HB215LC-1 med en elektrisk svingmotor. Systemet opfanger og regenererer energien, når svingmotoren bremser og skaber ny elektrisk energi, som så hjælper motorens acceleration.
Bundlinjen og miljøet
Mellem motoren og hydraulikpumpen har Komatsu placeret generatoren, som også hjælper motoren med strøm. Det er noget, der batter på bundlinjen. Det unikke hybridsystem giver nemlig brændstofbesparelser på op til 25 procent.
Inde i kabinen kan maskinføreren følge med i forbruget og også tjekke energiflowet mellem motoren og maskinens hybridkomponenter. Og dermed konstatere, at der både er god energi og miljøvenlighed i hybridsystemet. Samtidig med at brændstofforbruget reduceres betragteligt, sker der naturligvis det samme med CO2-udledningen.
Til gengæld er der ingen reduktioner i maskinkraften. HB215eren er bygget til flytning af store mængder materialer og til i øvrigt at være ligeglad med, om den skal tumle rundt med jord, grus eller nedbrydningsaffald. Komatsu-konstruktørerne har udstyret maskinen med fem arbejdsprogrammer, som hver især er med til at optimere både ydeevne og forbrug af de dyre dråber.
Som en direktørbil
Lave emissioner og lavt forbrug af brændstof ledsages i øvrigt af et lavt støjniveau i hybrid-maskinen.
- HB215LC-1 har faktisk det laveste støjniveau i sin klasse. Det gør den naturligvis velegnet til arbejde også i byområder. Og så kan maskinføreren glæde sig over, at der også er et absolut lavt støjniveau inde i maskinen. Det ligger på niveau med det, man typisk finder inde i en direktørbil, fortæller markedschef Anker B. Lemvig.
I det hele taget er der en god portion direktør-stil over hybrid-graverens sikkerhedskabine som arbejdsplads. Det luftaffjedrede sæde justeres nemt i både højde og position og er i øvrigt opvarmet. Og både armlæn og konsol kan indstilles til den position, maskinføreren foretrækker. Støddæmpere i kabinen sørger for, at det aldrig bliver en rystende oplevelse at være maskinfører. Og så sidder føreren i øvrigt i en trykkabine, hvor et automatisk klimaanlæg, luftfilter og et indvendigt overtryk sammen hindrer, at der kommer støv ind i kabinen.
Helt speciel garanti
Komatsu er ikke selv i tvivl om, at hybrid-graveren HB215LC-1 er en ganske særlig maskine. Dels har ingen andre mærker altså endnu lanceret noget tilsvarende. Dels kan Scantruck-folkene slå ud med armene og love helt særlige garantier.
- Som standard er der normalt 12 måneders garanti eller 1500 timers drift på en entreprenørmaskine. Så det matcher faktisk fint maskinens ekstravagance, når vi fire-femdobler lancerings-garantien. Vi giver 48 måneder eller 6500 timers garanti på Komatsu HB215LC-1, siger markedschef Anker B. Lemvig hos Scantruck A/S.