Borgmestre ønsker Ring 5 opgivet
Dansk natur skal ikke ødelægges af industritransport fra Skandinavien til Centraleuropa, mener sjællandske borgmestre
Korridoren har i mere end 40 år været reserveret til anlæg af ny motorvej og muligvis højhastighedstog.
Borgmestrene mener, at naturen i Nordsjælland skal beskyttes, skriver magasinet Danske Kommuner.
- For os, der bor i Nordsjælland, er infrastrukturen en væsentlig prioritet. Men nye motorveje eller jernbaner skal ikke anlægges gennem de værdifulde natur- og kulturområder i transportkorridoren. Især når det betænkes, at en stor del af trafikken vil være industrieksport fra det nordlige Skandinavien til Central- og Sydeuropa. Vi mener ikke, at værdifulde naturområder i Danmark skal ofres til fordel for en sådan transport, skriver borgmestrene i et brev til miljøminister Kirsten Brosbøl (S).
Ring 5 vil, hvis den anlægges i den reserverede korridor, gå gennem naturområder som Store Dyrhave, Mølleåen og Farum Naturpark og vil ifølge en analyse fra Vejdirektoratet have 30.000-50.000 biler på et hverdagsdøgn.
Stort svensk ønske
Borgmester i Egedal Kommune Willy Eliasen (V) er en af underskriverne.
- Vi frygter, at Ring 5 bliver relevant, for der er en undertone af, at man gerne vil have en transportkorridor ned gennem Nordsjælland. I hvert fald ved vi, at det er et stort ønske fra vores svenske naboer. Derfor kan vi ikke på noget tidspunkt bare slappe af over for den tanke. Dem, der bor i området, er stavnsbundet til deres ejendom, siger han til magasinet.
Miljøministeren vil ikke udtale sig. Det gør derimod transportminister Magnus Heunicke (S).
- De strategiske analyser af Danmarks fremtidige infrastruktur, som Transportministeriet gennemførte 2009-2014, har vist gode samfundsøkonomiske resultater for en eventuelt kommende Ring 5-motorvej i den reserverede transportkorridor. På den baggrund har de strategiske analyser ikke givet anledning til, at arealreservationen er blevet opgivet, siger han til Danske Kommuner.
I forbindelse med debatten om en mulig fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg hævdes det fra flere sider, at den ikke giver mening med mindre der investeres i en Ring 5-jernbane.