Tunnelen der skal gøres længere
Beslutningen om at forlænge godt 600 meter tunnel med 300 meter blev truffet i sidste øjeblik - det er rettidig omhu, mener projektchefen
Beslutningen betyder nemlig, at man "bare" kan forlænge den nu 620 meter lange tunnel med 297 meter. Den politiske beslutning indebar, at det var muligt at forberede tunnelen med til- og frakørselsramper til og fra Strandvænget.
- Det var virkelig rettidig omhu, at politikerne besluttede at forlænge tunnelen med de knap 300 meter. I praksis betyder det en udskydelse af ibrugtagningen af Nordhavnsvej, men den store gevinst er blandt andet, at vi færdiggør anlægsarbejdet i det område således, at vi ikke allerede efter få år bliver nødt til at retablere området som byggeplads med alle de gener, det måtte give for beboere og trafikanter. Nordhavnsvej kan forblive i normal drift i anlægsperioden, når tunnelen forlænges under Svanemøllebugten, og borgerne i området vil ikke blive generet efter åbningen.
Det siger Anne Kongsfelt, Københavns Kommune projektchef på kommunens største anlægsprojekt nogensinde.
Aflaster beboelsesgader
Nordhavnsvej-projektet er ikke bare kommunens dyreste projekt nogensinde. Det er også et af de mest komplicerede, ikke mindst fordi der arbejdes i et område med indtil flere jernbanestrækninger, flere stærkt trafikerede veje, nærhed til bebyggelse og generelt ikke megen plads.
Projektet blev vedtaget i 2010 efter flere års forberedelser og høringer.
Vejen bliver en del af Ring 2 og får til- og frakørselsanlæg ved Helsingørmotorvejen mod vest og ramper ved Strandvænget mod øst. Vejen skal aflaste en række centrale beboelsesgader på Østerbro, i Indre By og i Gentofte og så skal den som nævnt være fødevej til det nye Nordhavn, som forventes at skyde op med boliger, institutioner og erhverv over de kommende 50 år.
Der bliver tale om en vej med to spor i hver retning. Ved Helsingørmotorvejen umiddelbart ved Ryvang Station er man i øjeblikket i gang med at skabe en imponerende fly-over i forbindelse med tilkørslen til Nordhavnsvej. Mod øst følger den ny vej S-banen og Svanemølle Kaserne, passerer under en ny smuk bro, der bærer ringbanen, og derefter kommer i tunnel under jernbanen - med både Kystbane og S-tog - og under krydset Ryvangs Alle og Strandvejen.
Den rå tunnel er færdig og forsynet med fine hvide fliser. Netop nu er man i gang med at forsyne tunnelen med nødvendige installationer.
Er gået i gang
Projektorganisationen har taget de første indledende skridt til at videreføre tunnelen til Svanemøllebugten. Man er således gået i gang med en omfattende ledningsomlægning på strækningen.
Det bliver et konsortium bestående af tyske Ed Züblin AG og dets danske datterselskab Züblin A/S, der skal udføre arbejdet, og konsortiet er netop gået i gang med at bore de første af de i alt 600 sekantpæle, der skal skabe den 300 meter lange byggegrube. Sekantpælene skal bores 15 meter ned i undergrunden.
Trods den "rettidige omhu" fra de københavnske politikere, undgår man ikke at opbryde en del af det allerede udførte arbejde. Således skal omkring 100 meter betonvægge og bundplade hugges op, så tunnelforlængelsen kommer i niveau med den eksisterende tunnel. Betonen bliver knust og kørt til Nordhavn, hvor det benyttes som opfyld.
- Det er da ærgerligt, at noget faktisk meget flot betonarbejde skal ødelægges, men det er i den store sammenhæng til at leve med. Der er ingen tvivl om, at det er en helt rigtig beslutning nu at forlænge tunnelen ud til bugten og få skabt en permanent løsning for til- og frakørsel til Strandvænget. Det ville have haft vidtrækkende konsekvenser, hvis man skulle have lavet forlængelsen senere, hvor trafikanterne havde vænnet sig til den ny vej. Så det er på alle måder fornuftigt, at vi kan gå i gang med tunnelforlængelsen nu, siger projektchef Anne Kongsfelt.
Er der en smule malurt i bægeret er det måske, at bygherre og entreprenør ikke næste år får lov til at åbne tunnelen før planlagt, sådan som der var udsigt til. I stedet må trafikanterne vente til andet halvår 2017 med at få glæde af den knap to km lange og to mia. kroner dyre forbindelsesvej.
Del af havnetunnel?
Hvornår tunnelen skal føres videre helt over til den ny bydel Nordhavn er der ikke truffet beslutning om.
Og om tunnelen på et tidspunkt skal indgå i en østlig ringvej via Nordhavn, Refshaleøen, Kløvermarken og Amager Fælled til Amagermotorvejen er ganske usikkert. Der er politisk flertal for det i Borgerrepræsentantionen og formentlig også i Folketinget, men også fra flere sider stærk modstand.