23948sdkhjf

Kattegatforbindelse bliver DTU-models første opgave

Siden den faste forbindelse over Storebælt åbnede, er trafikstrømmen på tværs af Storebælt mere end tredoblet
En fast forbindelse over Kattegat bliver et af de første projekter, som landstrafikmodellen, der udvikles af DTU Transport, skal regne på, når den er klar.

Det oplyser transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

Landstrafikmodellen vil blandt andet kunne give svar på, hvor meget trafik en sådan forbindelse vil skabe, og hvordan trafikken vil ændre sig.

En fast Kattegatforbindelse indgår som en del af de strategiske analyser, som afsluttes ultimo 2013, og ud over en Kattegatforbindelse undersøges også en tredje Lillebæltsforbindelse og en ny forbindelse mellem Bogense og Juelsminde, som mulige forbedringer af øst-vest forbindelserne.

Ændringer

Politikere på Fyn og i Sydjylland forsøger af frygt for at ende som en “erhvervsmæssig blindtarm" kraftigt at modarbejde etableringen af en fast forbindelse over Kattegat.

Det sker ikke mindst gennem de lokale folketingsmedlemmer, der med spørgsmål til transportministeren forsøger at stikke en kæp i hjulet for projektet.

Henrik Dam Kristensen understreger, at Storebæltforbindelsen har medført fundamentale ændringer i trafikstrømmene mellem landsdelene, og at det er til gavn for erhvervsliv og borgere, både på Fyn og i resten af Danmark.

- Siden den faste forbindelse over Storebælt åbnede, er trafikstrømmen på tværs af Storebælt mere end tredoblet. Inden for de senere år er der også besluttet en række markante forbedringer af infrastrukturen på Fyn. Det drejer sig blandt andet om anlæg af Svendborgmotorvejen, udbygning af den Vestfynske motorvej mellem Middelfart og Nr. Aaby samt modernisering af Svendborgbanen. Desuden er der afsat midler til yderligere undersøgelser af potentialet for en letbane i Odense, oplyser Henrik Dam Kristensen
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094