23948sdkhjf

Finanslov er uden initiativ eller visioner

Finanslovens mange uafklarede beslutninger på vejområdet vidner om manglende visioner på transportområdet, mener Dansk Vejforening
En ny Storstrømsbro om mange år og en mindre indsats for sikring af nogle farlige vejkryds, er de eneste initiativer til ny infrastruktur på vejområdet i det finanslovsforslag, som regeringen nu har flertal for sammen med Enhedslisten.

Fremtiden for en stribe vigtige og meget rentable vejanlæg samt vejvedligeholdelsen er der hverken penge til eller bud på i Finansloven.

Trykket på pause

- Regeringen har trykket på pause-knappen for nye investeringer på vejområdet i hele 2012, og nu ser det ud til, at det har man også tænkt sig at gøre i 2013. Det er udtryk for manglende initiativ og visioner, når der hverken er konkrete anlægsinvesteringer eller målsætninger for fremtidens veje i Finansloven, siger sekretariatschef i Dansk Vejforening, Søren Bülow.

For få midler

I februar måneds trafikaftale blev 12 køreklare anlægsprojekter sat på pause og der vil også være for få penge til vedligeholdelsen af statens veje i 2013, hvis regeringen ikke foretager sig noget.

Regeringen kunne med en ny trafikaftale her til vinter rette op på sagen.

- Jernbanerne har et oplagt investeringsbehov, men kan ikke imødekomme de 90 procent af transportbehovet som vejene opfylder. Regeringen sætter derfor kikkerten for det blinde øje, når den kun vil investere i jernbaner. Samtidig er regeringspartierne selv en del af den politiske aftale om at afsætte en tredjedel af investeringerne i infrastrukturen til veje. Hvor bliver de investeringer af, spørger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094