Hvor der er vilje, er der en vej
Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre har gennem de senere år i stigende grad markeret sig i debatten om den danske infrastruktur.
- Jeg er måske lidt af en trafiknørd, og jeg har ikke mindst på baggrund af mine mange år i Forsvaret interesseret mig stærkt for logistik. Noget af det første, man lærer i Hæren, er, at transport er fuldstændig afgørende for, at Hæren kan fungere. Det samme gælder resten af samfundet. Vi er alle afhængige af, at trafikken glider, og at transporten er effektiv, hvad enten vi skal på arbejde på vores cykel, i bilen eller med kollektiv transport. Det gælder også virksomhederne, der skal have transporteret deres gods i form af færdige produkter eller råvarer. Den danske samfundsøkonomi er snævert forbundet med en effektiv transport, siger Kristian Pihl Lorentzen til Licitationen.
Skrev en bog
Venstres transportpolitiske ordfører skrev for et par år siden ligefrem en bog om "transportpolitiske visioner for Danmark", netop med titlen" Hvor der er vilje, er der en vej":
- Det er et forsøg på at få transportpolitikken højere op på den politiske dagsorden på Christiansborg. Når der skal spares, er det alt for ofte vejene, der må holde for. Det gælder både i staten og kommunerne. Jeg har selv siddet i en kommunalbestyrelse i 12 år. Skærer man på børnehaverne, er der mange, som råber meget højt, men vejene lider i stilhed. Det er så nemt lige at skære en million eller to på asfaltkontoen og skubbe vedligeholdelsen til næste år. Men det er utrolig kortsigtet. Vedligeholder vi ikke vores vejkapital, sker der en nedslidning, som bliver meget dyr på længere sigt, og det er ikke særlig godt at køre på hullede veje, siger Kristian Pihl Lorentzen videre.
Rød politik
Venstrepolitikeren langer kraftigt ud efter regeringen, som han mener fører en rød politik med ensidig fokus rettet mod den kollektive trafik:
- Det skal være "både og", ikke "enten eller". Venstre går også ind for en mere attraktiv kollektiv trafik, og vi er i gang med en masse investeringer, der vil gøre den kollektive trafik mere effektiv. Men samtidig skal vi sørge for at vedligeholde og udvikle vejnettet. Regeringen har i finanslovsaftalen med Enhedslisten ikke afsat én krone til vejnettet. Der er en lang række større og mindre vejprojekter landet over, som er påtrængende at få løst. De er klar til at iværksætte, så vi kan få asfaltmaskinerne ud og skabe arbejdspladser. Vi kan få det billigt på grund af konjunkturerne.
Hænger sammen
Kristian Pihl Lorentzen mener grundlæggende, at striden om finansiering af Storstrømsbroen også er et udtryk for den ensidige fokusering på den kollektive trafik:
- Storstrømsbroen hænger uløseligt sammen med Femernforbindelsen. Uden den skulle der ikke anlægges en ny Storstrømsbro. Det er de meget store godstog, der gør det nødvendigt med en ny forbindelse. Derfor skal en ny Storstrømsbro finansieres sammen med Femernforbindelsen. Imødekommer vi regeringen og bruger de fire mia. kroner fra Infrastrukturfonden, vil der være en lang række vejprojekter, der ikke kan færdiggøres. De udskydes fire, fem eller seks år. Det er vejprojekter, som ellers er "grydeklare".
Bedre med to akser
Kristian Pihl Lorentzen er ikke i tvivl om, at Kattegatbroen vil være en transportpolitisk fordel, og at den skal anlægges, hvis der vel at mærke er en realistisk økonomi bag projektet:
- Det er et utroligt visionært projekt, og kan det gennemføres, vil en bro binde Danmark langt bedre sammen med to akser mellem Vest- og Østdanmark. Det vil styrke samfundsøkonomien. Men vi afventer nogle meget grundige kalkulationer på trafikstrømmene, og hvor mange biler, vi kan forvente kører over. Det forventes jo, at Storebæltsbroen når sit mætningspunkt i 2035. De ventede kalkulationer forventes medio 2013, og dermed får vi et meget detaljeret beslutningsgrundlag for en politisk debat. Jeg håber, at økonomien hænger sammen, men det er et gigantisk både bygningsmæssigt og økonomisk projekt i størrelsesordenen 100 mia. kroner. Vi skal være på stensikker grund, inden vi trykker på knappen. I øjeblikket er det, som "når blinde slås", slutter "Danmarks Mr. Vej", der i øvrigt også i fritiden beskæftiger sig med "asfalt", idet han er meget interesseret i noget så politisk ukorrekt som motorsport".