Københavnsk uenighed om havnetunnel
SF og Enhedslisten mener ikke havnetunnel løser trængselsproblemer
SF og Enhedslisten har begge meldt ud, at de ikke støtter projektet og derfor stemmer imod, når sagen kommer til behandling i Borgerrepræsentationen i morgen torsdag.
Når havnetunnelen er på Borgerrepræsentationens dagsorden skyldes det, at Transportministeriet har analyseret en række forskellige linjeføringer og anlægsteknikker for en havnetunnel og i den forbindelse har anmodet Københavns Kommune om at godkende ministeriets indstilling af linjeføring til de fortsatte analyser.
Transportministeriet anbefaler en linjeføring og model, der indebærer en sænketunnel fra Nordhavnsvej til Nordhavn samt boret tunnel fra Nordhavn via Refshaleøen, Kløverparken og Amager Fælled til Amagermotorvejen ved Sjællandsbroen.
Et stort flertal i Borgerrepræsentationen vil støtte denne linjeføring og løsning. I kommunens økonomiudvalg stemte Socialdemokraterne, Venstre og Dansk Folkeparti for, mens SF og Enhedslisten var imod.
Aflastning af indre by
Tanken med havnetunnelen og dermed den østlige omfartsvej er at aflaste vejnettet i det centrale København og ringvejene og dirigere trafik uden om København og øge mobiliteten for den trafik, der skal til byen.
Ifølge modstanderne vil man imidlertid skabe andre trængselsproblemer.
- Der kommer flere biler i de bydele, hvor man vil anlægge til- og frakørsler, eksempelvis på Østerbro og på Amagerbro, og da de borgerlige vil have endnu flere til- og frakørsler, vil endnu flere kvarterer blive belastede. Dermed bliver havnetunnelen ikke en omfartsvej, men en nem måde for bilister at køre ind og ud af København, siger SFs Ayfer Baykal.
Hun vil ikke udelukke en havnetunnel en gang i fremtiden, men siger, at grundstammen for den københavnske trafikplan med metro, letbane, højklasset busløsning og bedre forhold for cyklister skal på plads først.