Godser, græsrødder og grønne imod ny motorvej
Naturværdier vil gå tabt ved ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, advarer en række parter
Det drejer sig om strækningen mellem Næstved og Rønnede på Sydsjælland, som i dag er en tosporet landevej.
I øjeblikket er Vejdirektoratet i gang med forundersøgelser med henblik på at anlægge motorvej eller motortrafikvej på den omkring 13 kilometer lange strækning fra Sydmotorvejen til den besluttede nordlige og østlige omfartsvej ved Næstved.
Det er et forslag til en nordlig linjeføring nord om Holme Olstrup, der får de grønne op i det røde felt.
Den nordlige linjeføring truer både natur- og kulturværdier, hedder det i indsigelserne, der er sendt til Transportministeriet, endnu inden Vejdirektoratet er færdig med forundersøgelserne.
Den nordlige linjeføring vil føre vejen tæt på fredede naturområder som Holmegaards Mose, der er udlagt som EU-fuglebeskyttelsesområde og habitatområde samt særligt regionalt beskyttelsesområde.
En række sjældne og rødlistede fugle yngler og fouragerer i søerne i området, ikke mindst i Gødstrup Engsø, der er resultat af et større naturgenopretningsprojekt.
Holmegaards gods skriver, at den nordlige vejføring uopretteligt vil ødelægge eller berøre væsentlige naturværdier. Godsforvalter Christian D. Lassen skriver, at anlæggelsen af en vej er et anliggende for godsets muligheder for fremtidig overlevelse som en enhed, der er både økonomisk og kulturelt bæredygtig".
Penge vil være spildt
Gisselfeld Kloster skriver i sin henvendelse, at godset har stillet 70 hektarer til rådighed til naturbevaringsprojektet Gødstrup Enghave og Gødstrup Sø, og at der er anvendt meget betydelige offentlige midler på udvikling af vådområdet - offentlige midler, som reelt vil være spildt", hvis der anlægges motorvej i området.
Gisselfeld Kloster noterer, at man har stillet arealer til rådighed til naturgenopretning i tillid til, at der ikke anlægges vej i området.
Også Danmarks Naturfredningsforening og skovbrugets organisation Dansk Skovforening samt en række lokale foreninger giver i henvendelser til Folketinget og Transportudvalget udtryk for, at store internationale og regionale naturbeskyttelsesværdier i området vil lide skade".
Ud over den stærkt kritiserede nordlige linjeføring skitserer Vejdirektoratet også andre alternativer, blandt andet en vej væsentligt sydligere og med særskilt tilslutningsanlæg ved Sydmotorvejen.
Den sydlige linje vil dog være dyrere, idet der skal eksproprieres mere.