23948sdkhjf

Stjernens magiske kraft

I forhold til "rigtige" varebiler, byder segmentet stationcars på gule nummerplader på højere komfort, suppleret med øgede sikkerheds- og udstyrsniveauer. Det viste test af fem gulplade-biler
Som tilfældet har været mange gange før, har Mercedes Benz-biler en magisk kraft på Mester Tidendes og Licitationen - Byggeriets Dagblads testteam bestående af seks håndværkere.

Således forholder det sig også i denne test, hvor priser sandsynligvis ikke har haft afgørende indflydelse på de seks herrers vurderinger, med efterfølgende resultatliste .

Jeg er overbevist om, at nogle af Mester Tidendes og Licitationen - Byggeriets Dagblads læsere mener, at ombyggede personbiler ikke lever op til kriteriet "rigtige" varebiler. Hvis samme læseres vurdering udelukkende er baseret på viden og erfaring med varebiler - der i bund og grund er udviklet til større mængder varetransport – giver jeg læserne ret.

Samtidig tillader jeg mig at henlede opmærksomheden på, at varebil-verdenen også indeholder biler med begrænset plads til decideret godstransport. Herunder i vid udstrækning stationcars, der er bygget om til indfrielse af de danske afgiftsregler, for "gulplade"-biler.

Højere komfort

I forhold til "rigtige" varebiler, byder segmentet stationcars på gule nummerplader på højere komfort, suppleret med øgede sikkerheds- og udstyrsniveauer.

Og så oplever dette bilsegment, der med lethed kan transportere håndværktøj og andre lette håndværker-ting, atter solid popularitet.

Det var i hvert fald håndværkerteamets vurdering, umiddelbart efter den aktuelle test.

Skønt der var tale om fem forskellige mærker, har bilerne meget tilfælles. Først og fremmest har de pågældende modeller basis i en grundmodel, som er tilgængelig i indtil flere versioner. Udover et pænt udvalg af motor og gearkasser, er der tale om forskellige udstyrsversioner, typisk strækkende fra standard, via medium til luksus.

Hvad angår fællesnævnere kan nævnes, at alle feltets biler har fem døre; fire sidedøre og en tophængslet bagdør. Derudover er bilerne i høj grad præget af mere eller mindre trækkraftige diesel- eller benzinmotorer, forfinet komfort, og ikke at forglemme; udvidede sikkerhedsniveauer på både den aktive og passive side.

Testresultatet

At håndværkerteamets seks medlemmer gav gulplade-bilen fra Mercedes Benz flest point er sådan set ingen overraskelse.

Modsat er det en stor overraskelse, at man begavede feltets veteran, den utrolig populære håndværkerbil Toyota SportsVan, med en andenplads, mens der blev plads på tredjepladsen til Nissans NV200.

Sidst, men derfor ikke mindst, kan det betegnes som noget uforståeligt, at den nye Hyundai i40 måtte lade sig nøje med fjerdepladsen, med kun et point mere end Danmarks premieren, Opels nye Combo.

Om testteamet fandt frem til den rigtige facitliste, vil altid være til diskussion, eftersom sådanne dispositioner altid er baseret på en kombination af personlig smag og erfaring.

Grundlag for test

Mester Tidendes testhold skulle bedømme alle biler efter et særligt skema, gennemkøre en fastlagt rute og herefter afgive point i fem grupper:

Ÿ bedømmelse af bilens prestige

Ÿ bedømmelse af adgangsforhold

Ÿ bedømmelse af førerpladsen

Ÿ bedømmelse af køreegenskaber

Ÿ bedømmelse af "varerummet"

Ved afkrydsning skulle der afgives fra et til ni point i hver gruppe. Desuden skulle man skrive en lille kommentar til hver bil. Positiv eller negativ. Sjov eller alvorlig. Ganske enkelt blot lidt om det, der umiddelbart falder én ind lige efter testturen. Ikke mindst dette kommer der ofte noget lærerigt ud af.

Når pointgivningen til slut er talt sammen, bliver resultatet korrigeret for prisniveauet på køretøjet, således at de dyre biler bliver "straffet" og de mere økonomiske bliver "belønnet". Det er jo ingen kunst at få flest point, når testbilen eksempelvis har en særdeles kraftig motor, automatgear, klimaanlæg, læderstue mv. Hvis ikke der korrigeres for dette forhold, vil de dyreste biler næsten altid vinde.

På den måde får vi bragt princippet om "Værdi for pengene" med ind i bedømmelsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078