23948sdkhjf

Frederikssundfingeren kræver ny infrastruktur

Bedre S-togsbetjening, nye stationer og en motorvej skal løse trafikproblemerne i de hurtigt voksende byområder. Forstadsdeputation besøger Christiansborg i dag
Repræsentanter fra det såkaldte "Bycirkelkommuner", der består af de tre sjællandske kommuner Frederikssund, Ballerup og Egedal, har i dag en deputation i Folketingets Transportudvalg med krav om en række infrastrukturforbedringer.

Kommunerne begrunder blandt andet sit besøg med, at netop deres dækningsområde har haft den hurtigst voksende befolkningsandel i hovedstadsområdet med i dag ca. 140.000 borgere i de tre kommuner. Samtidig er antallet af arbejdspladser oppe på omkring 75.000.

Ved Egedal Station er man i fuld gang med at udvikle en meget stor stationsnær bydel, på godt 820.000 kvadratmeter med både butikker, boliger og virksomheder, der har mulighed for at bygge i op til seks etager. Egedal Kommune er selv langt fremme på tegnebrættet med et nyt energivenligt sundhedscenter og rådhus.

Station og cykelrute

Samtidig planlægges en helt ny by, Vinge, omkring en ny station på S-banen mellem Frederikssund og Ølstykke. Byen vil kunne rumme 6.000 boliger og op til 6.000 arbejdspladser.

Byens samlede areal er på størrelse med Ørestaden i København og bliver dermed ét af Danmarks største byudviklingsprojekter. I den nordlige del er den første virksomhed i den nye Copenhagen Clean Tech Park ved at blive bygget.

De tre kommuner understreger derfor behovet for en bedre S-togsbetjening på Frederikssundlinien, der kan gøre Kildedal Station til et knudepunkt, ligesom der skal træffes beslutning om en ny station i Vinge.

Et andet vigtigt element er "Frederikssundruten" - en hurtig cykelrute mellem Frederikssund og Herlev, der etableres på den arbejdsvej, som i sin tid blev anlagt langs S-banen i forbindelse med udbygningen til dobbeltspor. De tre kommuner har derfor lagt søgt den statslige cykelpulje til de første etaper af denne rute.

Ikke mindst peges der på behovet for en gennemførelse af ikke bare Frederikssundsmotorvejen, men også en ny fast forbindelse over/under Roskilde Fjord.

Ny fjordforbindelse

Anden etape af motorvejen frem til Kildedal påbegyndes i 2012 med forventet åbning i 2015, og de tre kommuner understreger, at det er afgørende at tredje etape til Frederikssund følger umiddelbart efter".

- Rute 53 gennem Frederikssund og over Roskilde Fjord lider også af alvorlige kapacitetsproblemer omkring Kronprins Frederiks

Bro. 20.000 biler dagligt giver i dag store problemer. Uden en ny fjordforbindelse vil trafikken stige til mere end 25.000 biler om dagen. Derfor er der hurtigst muligt brug for en ny fjordforbindelse, hedder det videre i oplægget til Transportudvalget.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093