23948sdkhjf

Lufthavn driller Munck Asfalt

Uventede sporkøringer på en række taxirunways i Xia-lufthavnen nær Dhaka i Bangladesch, gør danske Munck Asfalts ophold i landet længere end beregnet. Det er firmaets første større ordre i udlandet
Stærk belastning på visse dele af nogle taxirunways med mange tunge fly har ført til sporkøringer i ellers helt nyrenoverede og nyanlagte kørebaner for fly i Xia-lufthavnen i Dhaka i Bangladesh.

Det er danske Munck Asfalt, der i konkurrence med andre danske virksomheder, nemlig MT Højgaard, Pihl og Aarsleff for et par år siden vandt opgaven med at anlægge og renovere banerne i lufthavnen. Men allerede inden entreprenøren havde forladt arbejdspladsen, efter at man var blevet færdig, var den gal med nogle af banerne. De tunge fly har kørt spor i banerne, og det fører nu til et længere ophold for de danske medarbejdere, som må se sig hen under jul, inden de kan rejse hjem.

- Det er et Danida-projekt til 336 mio. kroner, som vi har haft i konkurrence, og selvom det er første gang Munck Asfalt er involveret i et Danida-projekt som hovedentreprenør, så er vi faktisk gange godt tilfredse med deres indsats, siger seniorrådgiver i Udenrigsministeriet Annelise Boysen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Ikke helt som ventet

Ikke desto mindre er det ikke gået helt som ventet for Munck Asfalt på projektet.

- Det er en ikke helt uvæsentlig sag, og ikke helt uvæsentlige udbedringer vi skal foretage, men vi har valgt at blive der og løse problemet, så det kommer til at fungere som det skal, siger adm. direktør for Munck Asfalt, Hans Christian Munck til Licitationen.

- Vi er hovedentreprenør på jord- og belægningsarbejder til en samlet sum af 336 mio. kroner i lufthavnen. De er lavet som en design-build kontrakt og arbejdet startede for to år siden, forklarer han.

- Vi har dog fulgt alle forskrifterne. Der er nok ting, der kunne have været løst på en anden måde, men vi har dog valgt at blive og udbedre de problemer der er, fremfor at det skal ende i en stor sag, siger han.

På spørgsmålet om, hvordan det er at være involveret i et større projekt i det store udland for første gang, svarer han:

- Faktisk vil vi gerne involveres, hvis der er andre Danida-projekter, der passer til os. Vi var selvfølgelig forberedt på, at der kunne komme overraskelser, men de kommer aldrig der, hvor man venter dem, fortæller han.

Danida-projektet i Bangladesh er afleveret ad fire omgange og der er et års “defect notification" det vil sige et års reklamationsret på delprojekterne. Rådgiver på projektet er Rambøll.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094