23948sdkhjf

Danmarks største vej-mager med personlig fodermester

Dynamisk duo omsætter 4500 tons asfalt om dagen i ny motorvej
Den skal først åbnes i 2015. Ikke desto mindre ville det ikke være forkert, hvis der kom en melding på trafikradioen a la "…og der er i øjeblikket kø på motorvejen fra Hårup til Låsby omkring Linå".

En ganske gedigen kø af hovedsagelig vejtromler med en imponerende duo helt i front. Danmarks største asfaltudlægger opererer i øjeblikket på det nye motorvejsstykke øst for Silkeborg. Hvis den får lov til at udfolde sig i fuld udstrækning, lægger den asfalt i 13 meters bredde – i ét hug. Og den lægger og lægger og lægger og…. Den får nemlig løbende forsyninger af ny asfalt fra sin helt personlige fodermester.

Begge maskiner kommer fra den tyske gigant Vögele i Wirtgen-koncernen. Wirtgen Denmark kalder selv udlæggeren Super 2100-3i for den kraftigste udlægger i den nye streg-3-generation fra Vögele. Asfalt-kæmpen Lemminkäinen købte udlæggeren og feederen MT 3000-2i stort set samtidig. Og sammen udgør de den dynamiske duo, som virkelig kan få noget vej fra hånden.

Asfalt fra to fabrikker

- Feederen forsyner udlæggeren med 4.500 tons asfalt pr. dag. Dermed holder de to maskiner i virkeligheden vore to asfaltfabrikker i Vandel og i Viborg i fuld aktivitet. Der køres mellem 125 og 130 sættevognslæs til den nye motorvejsstrækning pr. dag og hældes i feederen, som efterfølgende fodrer udlæggeren, fortæller Lars Sabroe, som er regionschef hos Lemminkäinen.

- Vores aftale med Vejdirektoratet omfatter 12 km af den nye motorvejsstrækning fra Låsby til Hårup. Her har vi hver dag to udlæggere, feederen og otte tromler i gang. Hele maskinparken kører uden afbrydelser fra morgen til aften, fordi kombinationen af Danmarks største udlægger og Danmarks eneste feeder kan tage imod lastvognslæssene kontinuerligt, forklarer Lemminkäinens tekniske chef, Poul Friedrich.

Ekstra kapacitet

Udlæggeren Vögele Super 2100-3i kan lægge asfalt i 10 meters bredde som den kører mellem Låsby og Hårup i øjeblikket. Men det er ikke den maksimale kapacitet. Lemminkäinen har mulighed for at øge og bruge et 13 meter strygejern på maskinen.

- Hvis faldene på motorvejen havde været til det, kunne vi køre alt med én udlægger. Nu kører vi i 9,80 meters bredde og tillige med en ekstra, mindre udlægger til nødsporet, som er i en anden profil end resten af vejen, siger Poul Friedrich.

- De 13 meter gør Vögele Super 2100-3i til Danmarks største udlægger og gør det muligt for os at klare også veje med tre sammenhængene spor i én arbejdsgang, fortæller den tekniske chef.

Både de to kæmpemaskiner og det øvrige materiel får da også lagt nogle kilometer bag sig. De 12 km mellem Låsby og Hårup er ikke kun 12 km for asfaltmaskinerne. Dels er det jo altså 12 km i hver retning. Og dels skal maskinerne over strækningen fire gange med fire lag asfalt. Dermed lyder opgaven i virkeligheden på 96 km, før Lemminkäinen kan melde slut for sin del af opgaven.

Samme bemanding

De Lemminkäinen-asfaltfolk, der laver motorvej øst for Silkeborg i øjeblikket, er en godt sammentømret flok.

- Det er samme bemanding, der har klaret flere store projekter. De startede med motorvejen ved Give i 2011. I 2012 lavede de Bredsten-Vandel omfartsvejen, og i 2013 gjaldt det så 12 km motorvej fra Ølholm til Vejle. Så det er yderst erfarne asfaltfolk, som véd, hvordan både bygherre og entreprenør vil have arbejdet udført, siger regionschef Lars Sabroe.

- Med den nye udlægger og feederen er vi rigtig godt kørende med materiel. Så det er ikke nyt maskineri, der står øverst på ønskesedlen i øjeblikket. Derimod kunne det være rart med lidt bedre priser på arbejdet. Markedet er tydeligt presset. Så hvis nogen står og mangler en privat motorvej, er det med at slå til nu. De bliver næppe billigere. Faktisk spares der penge i forhold til overlagene på de fleste af de projekter, der er i gang, siger Lemminkäinens tekniske chef, Poul Friedrich.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094