Trængsel trænger sig på
Det er naturligvis, fordi vi alle vil være det samme sted på samme tidspunkt, og det skal der gøres noget ved på mere end én måde. En del af forklaringen ligger jo i, at vi ikke længere vil være på landet. Og det på trods af en teknologisk udvikling, som egentligt skulle give muligheder for det modsatte, nemlig at vi kunne blive, hvor vi var. Vi har mail, sociale medier, administrative systemer og meget andet, som gør at vi kan arbejde, uanset hvor vi er. Det er endda lykkedes" os at sende en stor del af vores produktion ud af landet, så det behøver vi heller ikke længere samles om.
Men nej. Vi vil alligevel hellere sidde i morgenkøen og passivt høre radio, mens vi langsomt men sikkert sviner luften til med vores udstødningsgasser.
Derfor er det ikke nok med en Trængselskommission. Det er heller ikke nok at bygge veje, broer og tunneller - selvom det kan løse noget af det. Der skal suppleres med noget fundamentalt samfundsmæssigt og politisk. Det er nødvendigt at vi taler om, hvordan vi er ved at indrette vort samfund.
Når det underliggende tema i dagens 20-siders tillæg er trængsel, så er det fordi trængsel er voldsomt dyrt for Danmark.
Ved at sætte gang i nogle infrastrukturprojekter, øger vi bestemt også den effektivitet, der følger i kølvandet på det. Det skaber igen den vækst, som er drivmotoren i økonomien.
Hvis vi samtidig kigger lidt på, hvordan vejnettet og infrastrukturen har det, når vi kommer uden for de store byer, så er der nok at tage fat på.
For hvis man også her tager fat og løfter infrastrukturen til et rimeligt niveau, så vil man også her kunne skabe vækst og fremgang.
De penge, der investeres i landets infrastruktur i disse år, vil komme mangefold tilbage, når tiderne vender.