23948sdkhjf

Samarbejde bag ny baneentreprise

CG Jensen og Barslund i konsortium vinder opgave til 350 mio. kroner på den nye jernbane mellem København og Ringsted
Et godt samarbejde i konsortium giver entreprenørvirksomhederne Barslund og CG Jensen den anden store kontrakt på den ny jernbane mellem København og Ringsted.

Banedanmark har netop tildelt Barslund-CG Jensen-konsortiet kontrakten på konstruktionen af en 500 meter lang jernbanebro, M4-broen, der strækker sig fra vest for Vallensbæk Sø hen over Holbækmotorvejen og dennes afgrening til Motorring 4 til syd for Wintersmindevej. Ud over den lange bro er der tale om 400 meter jorddæmninger.

Spændende arkitektur

Der er tale om en af den nye bane København-Ringsteds mest imponerende brokonstruktioner, der med sine 500 meter også er projektets længste. Det arkitektoniske aspekt af broens design blev derfor vægtet højt i Banedanmarks samlede bedømmelse af løsningen, oplyser Jette Aagaard, anlægschef på den nye jernbane.

- Barslund og CG Jensens løsning lever ikke alene op til de tekniske krav, men skiller sig også ud rent arkitektonisk, hvilket vi i forhold til denne udbudspakke har fundet vigtigt på grund af konstruktionens synlighed i landskabet. Vi ser frem til samarbejdet med Barslund og CG Jensen, siger Jette Aagaard.

Afprøvet samarbejde

I konsortiet er der stor glæde over at have landet den store kontrakt til en værdi af cirka 350 mio. kroner.

- Vi er stolte over at få muligheden for at opføre det mest markante bygværk på den nye strækning mellem København og Ringsted, og vi er naturligvis glade for at fortsætte det gode samarbejde med Banedanmark, som allerede er i gang på udbudspakken, TP10 ved Avedøre, siger adm. direktør hos CG Jensen, Michael S. Larsen.

Han tøver heller ikke med at kalde det en “meget smuk" bro, som er tegnet af Claus Bjarrum Arkitekter A/S.

Barslund og CG Jensen har i forskellige sammenhænge samarbejdet de seneste fire-fem år.

- Det er et perfekt og afprøvet samarbejde. Barslund er stærk på kloak og jord, mens vi har stærke kompetencer på spuns og betonkonstruktioner, og det er disse elementer, der fylder i entrepriserne på den nye jernbane, siger Michael S. Larsen.

Barslund-CG Jensen konsortiet vandt arbejdet foran to andre prækvalificerede entreprenørvirksomheder, MT Højgaard A/S og Züblin A/S.

Arbejdet går i gang i efteråret 2014.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109