Uopmærksomhed og høj fart koster liv
En ny rapport fra Vejdirektoratet viser, at for høj hastighed, uopmærksomhed, spirituskørsel og manglende selebrug er skyld i de fleste dødsfald i trafikken
Ved omkring fire ud af 10 dødsulykker er det vurderet, at for høj hastighed har været medvirkende til ulykkernes opståen, og det er vurderet, at mere end halvdelen af dødsulykkerne er opstået som følge af uopmærksomhed og/eller manglende orientering. I en fjerdedel af dødsulykkerne vurderes det, at spirituskørsel har medvirket til ulykkernes opståen. Det er alt sammen forhold, der kan relateres til trafikanternes adfærd og handlinger.
Hver fjerde af de dræbte i personbiler har kørt uden sele, og det er vurderet, at manglende selebrug har medvirket til en forøgelse af personskaderne ved hver sjette dødsulykke.
- Vi arbejder hele tiden på at forbedre trafiksikkerheden for eksempel via indretningen af vejsystemet, så det påvirker trafikanternes adfærd eller medvirker til, at ulykkerne ikke bliver så alvorlige. Dette gør vi for eksempel i arbejdet med sorte pletter og grå strækninger. Den ny viden vi får fra projektet med dødsulykkesstatistik gør os bedre til, også i fremtiden, at finde de mest rentable trafiksikkerhedstiltag, siger Vejdirektør Per Jacobsen. Rapporten viser også, at ud af de i alt 141 førere, der har kørt for hurtigt, er 129 mænd, det vil sige mere end ni ud af 10. Samtidig viser analysen, at tre fjerdedele af de dræbte er mænd. Når kvinder dør i en trafikulykke, er det i halvdelen af tilfældene som fodgænger eller cyklist.
Eneulykker hyppigst
Generelt sker langt de fleste dødsulykker på landet.
Mere end hver fjerde dødsulykke er en eneulykke, og dette er den hyppigste ulykkestype for dødsulykkerne. En typisk eneulykke sker på landet med en personbil. Føreren kører ofte for hurtigt og hver anden fører er spirituspåvirket. Ulykkerne bliver ofte alvorlige, fordi køretøjet rammer faste genstande uden for vejen for eksempel et træ. Mere end hver femte dødsulykke er en frontalkollision og hver sjette er en fodgængerulykke, sidstnævnte sker typisk i byområde.
Årets rapport indeholder en temanalyse om bilernes alder: Førere af ældre biler kører oftere for hurtigt, bruger selen sjældnere og flere bliver dræbt end tilfældet er for førere af nye biler. Andre interessante fund er, at jo yngre bilen er, desto oftere sidder der en kvinde bag rattet, og i de ældste biler sidder de yngste førere.
Autoværn hjælper
En af rapportens temaanalyser er dødsulykker med påkørsel af autoværn. Af de 439 dødsulykker i 2010 og 2011 er det kun i fem tilfælde vurderet, at autoværnet har haft betydning for personskadernes omfang for eksempel ved at det var muligt for køretøjet at køre op på autoværnet og tippe ned bag det. I otte dødsulykker har autoværnet ikke opfyldt sin funktion med at holde køretøjerne på vejen, for eksempel fordi det har været muligt at køre bag om et opsat autoværn.
Årsrapporten er udarbejdet som en del af projektet "Udvidet dødsulykkesstatistik" som er et tre-årigt projekt finansieret via den grønne transportpulje. Data er indsamlet i bredt samarbejde mellem vejmyndigheder og politiet.