1000 mand fremstiller 750 motorer hver dag
Motorerne til New Holland entreprenørmaskiner produceres i Torino på Fiat Power Train, hvor der ruller 200.000 dieselmotorer ud årligt. Det er her, den nye Tier 4 motor uden behov for partikelfilter fremstilles
Sådan er billedet af den gigantiske og højt automatiserede motorfabrik i Torino, hvor størstedelen af dieselmotorerne til New Holland entreprenørmaskiner produceres foruden motorer til Iveco lastbiler, New Holland traktorer og mejetærskere, marinemotorer samt motorer til en lang række andre fabrikater, som køber motorer hos Fiat Power Train.
Motorfabrikken omfatter 60.000 kvm, men der er bare 1.000 medarbejdere inklusive ingeniører og fabriksadministration. Blot 1.000 medarbejdere til at producere op til 750 motorer i døgnet siger alt om den høje automatiseringsgrad. Cirka 50 procent af arbejdsprocesserne er fuldt automatiserede, og der ses langt flere medarbejdere med papirer i hånden end med skruenøgler.
Råstøbte motorblokke
I den ene ende kommer de råstøbte motorblokke samt komponenterne ind, og i den anden ende kommer 1.400 forskellige konfigurationer af dieselmotorer ud i intervallet fra 40 kW til 412 kW. På linjerne for produktion af selve motorblokkene samt cylindrene produceres løbende forskellige motorer. Kontrolkoder sikrer, at robotterne ved, hvad de skal foretage sig med den enkelte motor og at de rigtige komponenter er til stede. I samleafdelingen hvor blandt andet de elektriske systemer monteres har en enkelt medarbejder ansvar for den enkelte motor.
Kvalitetskontrollen sker både manuelt og elektronisk. Samtlige motorer startes og testes i mindst tre minutter, mens fem procent af produktionen tages ud til en større manuel opmåling med meget lave tolerancetærskler.
Produktionsanlægget på Fiat Power Train er sat op i 2000 og udvikles løbende. Netop udvikling er ét af de stærke kort i Fiat Industrial, som består af New Holland Construction, Iveco og Fiat Power Train. Fiat Industrial har 188 produktionssteder over hele verden og investerede i 2011 1,7 mia. euro i udvikling. Udviklingsindsatsen omfatter i høj grad også produktionsanlæggene, og eksempelvis er det også et Fiat-selskab, der fremstiller fabriksrobotterne.
Uden filter
De seneste år har der været stærk fokus på udvikling af en motor, der lever op til EU Stage III / US Tier 4 Interim, og den blev lanceret i 2011, som den eneste motor til entreprenørmaskiner, hvor der ikke anvendes partikelfilter. I stedet er Fiat Power Trains erfaringer med anvendelse af Ad Blue til lastbilmotorer overført til entreprenørmaskiner. Det betyder, at partiklerne fjernes direkte i forbrændingsprocessen, mens NOx gasserne fjernes i en katalysator ved en kemisk proces med Ad Blue. Dermed undgås recirkulering af udstødningsgassen kombineret med partikelfiltre, som ellers er vejen til leve op til miljøstandarderne. Det giver en markant besparelse på brændstofforbruget, som på læssemaskiner i praktiske test har været helt op til 25 procent i forhold til sammenlignelige maskiner og for den nyeste 25 tons gravemaskine angives til 10 procent i forhold til den hidtidige New Holland model.
Maskinchef Henrik Christensen, GSV Materieludlejning har for nylig besøgt Fiat Power Train, og han var ganske imponeret af fabrikken.
- Det er en virkeligt professionelt drevet fabrik, og jeg var blandt andet imponeret af deres lagerstyring og hvor velordnet det hele var. Vi fik præsenteret deres procedurer, og det virker overbevisende. Jeg fik også indtryk at, at folk var stolte af at arbejde på Fiat Power Train, siger Henrik Christensen, som er meget optaget af de nye maskiners miljøstandarder.
Vigtige tiltag
- Det er rigtig vigtigt på flere måder. Vi vil gerne selv være en miljøvenlig virksomhed, og vore kunder efterspørger i høj grad miljøvenlige maskiner. På nogle anlægsarbejder senest Københavns Metro Cityring er der særlige krav om partikelfiltre eller tilsvarende lav emission fra maskinerne, og det skal vi naturligvis have maskiner, der kan leve op til, siger Henrik Christensen.
Når den endelige Tier 4 norm slår igennem i 2014 har Fiat Power Train og dermed New Holland allerede motoren klar. Den er færdigudviklet og praktisk talt klar til at blive sat i produktion på fabrikken i Torino, hvor der til den tid kan blive ekstra travlt. Flere andre maskinproducenter er på vej til at gå over til FPT-motorer for at leve op til miljønormerne og få andel i brændstofbesparelserne.