23948sdkhjf

Byggeriets brug af it har to sider

Byggebranchen er blevet bedre til at tage moderne it-løsninger til sig, men halter stadig bagefter, når det gælder om at bruge hjemmesider og sociale medier, viser nye tal
Der kan fortælles to historier om byggeriets brug af it - en positiv og en negativ.

Begynder man med den positive, så viser nye tal fra Danmarks Statistik, at bygge- og anlægsbranchen ikke længere halter efter andre brancher, når det gælder brugen af it, og at en netadgang for mange håndværkere er blevet standardudstyr.

Hele 87 procent af de danske bygge- og anlægsvirksomheder har en mobil bredbåndsforbindelse, hvilket er en stigning i forhold til 2013, hvor tallet kun var 60 procent, viser tallene. Til sammenligning har kun 83 procent af samtlige virksomheder i Danmark mobilt bredbånd.

Tallene viser også, at mens der i 2013 kun var 27 procent af de ansatte i branchen, der havde mobil internetadgang til arbejdsbrug, er tallet nu oppe på 43 procent.

Fakturering scorer højt

Andreas Fernstrøm, chefkonsulent i Dansk Byggeri glæder sig over, at byggebranchen på en række områder ligger i førerfeltet.

- Byggeriet har for alvor fået øjnene op for de muligheder, som den teknologiske udvikling giver og er ved at komme efter det. Ni ud af 10 byggevirksomheder har en mobil bredbåndsforbindelse – og det bliver kun overgået af virksomheder inden for information og kommunikation. Og det er ikke bare en stor andel af virksomheder. Det er også en markant stigning i forhold til sidste år, siger han.

Han understreger, at byggebranchen især har taget de it-løsninger til sig, hvor der er umiddelbare gevinster at hente.

- Branchen er kendetegnet ved at have skiftende arbejdssteder, og der er derfor brug for, at man kommer på internettet og i kontakt med administrationen, lageret og leverandørernes hjemmesider. Det er også interessant, at branchen især scorer højt på elektronisk fakturering, hvor 73 procent af virksomhederne i branchen gør det elektronisk. Her er branchen samtidig topscorer blandt alle brancher, siger Andreas Fernstrøm.

Går glip af indtjening

På den negative side viser tallene, at på en række andre parametre halter byggebranchen bagefter. 91 procent af alle virksomheder indenfor bygge og anlæg har en hjemmeside, hvilket er på niveau med resten af dansk erhvervsliv.

Byggebranchen anvender dog deres hjemmesider langt mindre aktivt, idet kun 49 procent af hjemmesiderne omhandler produkter og priser. Hvad angår brugen af sociale medier benytter kun 32 procent sig af disse, og af dem er det kun 69 procent som benytter sociale medier til markedsføring eller PR.

Det er ikke befordrende for branchens produktivitet og relation til kunderne, mener chefkonsulent i DI Byg, Flemming Løkke Petersen. For branchen går dermed glip af potentiel indtjening.

- Man kan sikkert finde små håndværksvirksomheder, der ikke har brug for hjemmesider og sociale medier, fordi de har fulde ordrebøger. Men når det vender, så går de glip af ordrer, fordi forbrugerne ofte sidder om aftenen og søger efter håndværkere på google eller sociale medier. På den måde er der et gab mellem kunderne og udbyderne. Jeg kunne sagtens forestille mig, at forbrugerne fremover vil booke håndværkeren på nettet på samme måde, som man bestiller bord på en restaurant. Derfor skal byggebranchen sælge sig selv mere på deres hjemmesider. Det er de ikke gode nok til i dag, siger han.

Klar til omstilling

Kun syv procent af bygge- og anlægsvirksomhederne har e-salg via hjemmesiden til sammenligning med 22 procent for dansk erhvervsliv som helhed. Websalget står kun for 0,4 procent af omsætningen i bygge og anlæg, mens det udgør over fem procent for de øvrige brancher.

Det vidner om et stort uforløst salgspotentiale for de virksomheder, der først evner at omstille sig til de nye salgskanaler, mener Flemming Løkke Petersen.

- Det relevante er ikke, om man har en hjemmeside. Det relevante er, om man bruger den. Tallene viser, at byggebranchen ikke er it-forskrækket, så hvis virksomhederne kan møde kunderne via de digitale kanaler, så er der et stort potentiale, siger han.

Der er ifølge undersøgelsen intet, der tyder på, at større virksomheder indenfor bygge og anlæg står tilbage i forhold til andre brancher. Årsagen til bygge og anlægs lave it-anvendelse er derfor strukturelt betinget som følge af de mange små virksomheder med begrænsede ressourcer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.158