Vejdirektoratet samler erfaring
På Vejforum i går præsenterede Vejdirektoratet sit forløbige arbejde med et erfaringskatalog, der i fremtiden skal danne grundlag for beslutninger om forskellige vejløsninger
Det spørgsmål har Vejdirektoratet stillet sig selv, og i forbindelse med besvarelsen har de igangsat arbejdet med et erfaringskatalog, der gennemgår typiske løsninger ved forskellige vejprojekter for at finde frem til den, der ud fra et totaløkonomisk synspunkt er den mest anbefalelsesværdige, og som de i fremtiden derfor som udgangspunkt vil bruge i deres arbejde.
Indtil videre er to projekter med forskellige løsningsmuligheder kørt igennem cost-benefit modellen, som Cowi har været med til at udforme, og det foreløbige arbejde præsenterede Erik Birk Madsen, områdechef i Vejdirektoratet i går for et godt fyldt auditorium på Hotel Nyborg Strand under Vejforum 2014.
- Idéen er, at vi nu skal i gang med at se på endnu flere elementer, så vi kan finde frem til, hvad der er mest hensigtsmæssigt der, siger han til Licitationen - Byggeriets Dagblad umiddelbart efter præsentationen og understreger, at man i første omgang regner med at nå op på 25 eksempler.
- Men jeg tænker, at der kommer flere i fremtiden, påpeger han og uddyber, at arbejdet på ingen måde er færdigt, samt at de projekterende ingeniører kun skal tage udgangspunkt i kataloget.
- Det er vigtigt at understrege, at vi ikke ønsker at låse os fast på en løsning. Kataloget skal derimod bruges som et udgangspunkt, lyder det fra Erik Birk Madsen, som samtidigt kommer ind på, at der for eksempel ved projekter med særlig fokus på æstetik måske skal vælges en anden løsning end den, der ud fra et totaløkonomisk perspektiv er mest anbefalelsesværdig.
God sammensætning
Idéen til erfaringskataloget opstod, da medarbejdere fra henholdsvis Vejdirektoratets anlægsafdeling og driftsafdelingen blev sat sammen med en række økonomer, oplyser Erik Birk Madsen og fremhæver, at man ser meget positivt på det resultat, der er kommet ud af sammensætningen.
Det gælder om, at man nu både ser på anlæg og drift under et.
- Det er vigtigt, for vejene skal driftes i mange år, og koster det mange penge, så er det måske ikke den rette løsning, man har valgt. Nogle gange er det måske bedre at betale fem procent mere for anlægsdelen, hvis man så kan spare mange penge på driften, siger han.