Testteam delte kassevogne i to grupper
Mester Tidendes testteam, der i denne aktuelle gruppetest af otte store kassebiler, talte fem håndværkere, kom faktisk på en forholdsvis let opgave en januar dag, der var tilsmilet af det bedst tænkelige vintervejr
Slutresultatet blev ikke overraskende, noget der til forveksling kan minde om spredt fægtning. I hvert fald med hensyn til pointresultatet, som har delt bilerne i to grupper. En gruppe med overlegen føring af tre biler og en gruppe, der indeholder de resterende fem biler.
Og det er egentlig en smule mærkeligt, fordi mange varebiler er ens på mange fronter. Som sådan har varebilmarkedet efterhånden udviklet sig ved hjælp af fælles platforme, der i stor grad har medvirket til nutidens mangfoldige model-kollektioner, der som helhed ikke lader personbiler noget stå tilbage, hvad angår komfort, pålidelighed og bedst mulige miljøegenskaber. Med hensyn til miljøet, som vi alle sammen har et ansvar for at beskytte, er det værd at bemærke, at samtlige biler i denne aktuelle gruppetest er blevet opdateret med euro-5 motorer med standard monterede partikelfiltre.
Travl testdag
Med otte kassevogne til start, et testteam der var begrænset til fem "dommere", og kun en enkelt dag til at gennemføre hele testen, var der lagt op til en meget travl lørdag. Men ved hjælp af lidt "overarbejde" lykkedes det at gennemføre den omfattende gruppetest, hvori der for første gang, i forbindelse med Mester Tidendes traditionelle gruppetests, var flere biler end dommere.
Når Mester Tidendes håndværkerteam begiver sig af med gruppetest, også kaldet sammenligningstest, af varebiler, er begivenheden primært baseret på de pågældende bilers bedste egenskaber på felterne: anvendelighed, sikkerhed og komfort samt naturligvis de pågældende "dommeres" personlige vurderinger, som ofte er meget forskellige fra eksempelvis håndværksmesterens og motorjournalistens vurdering.
Et andet springende og altafgørende punkt er, at håndværkere ikke skeler så meget, eller slet ikke, til priser som tilfældet er for deres arbejdsgiver.
Kraftig vækst
Varebilsmarkedet er langt fra tidligere salgsrekorder. Men efter at have været helt i bund under krisen, blev der i 2011 igen for alvor solgt nye varebiler. Markedet voksede med 24.281 nye varebiler, svarende til 49,6 procent i forhold til 2010 og i december kom der 3.081 nye varebiler på gaden svarende til en stigning på 39,3 procent sammenlignet med december sidste år.
- Varebilsmarkedet nedsmeltede nærmest i 2008 og 2009, men 2011 blev for alvor året, hvor markedet fandt tilbage til et naturligt leje, og vi forventer en stabilisering og en fortsat positiv udvikling i 2012, udtaler Bent Mikkelsen, direktør for brancheorganisationen Danske Bilimportører.