23948sdkhjf

Volvo-læsser spiller godt på grus

Den første danske grusgrav med en Volvo L250G blev Asklev Stenleje i Midtjylland. Den nye sværvægter supplerer en få måneder gammel Volvo L220G og en helt ny EC480D
Tre nye sværvægtere til henholdsvis læsse- og gravearbejde i Asklev Stenleje blev fejret med et velbesøgt åben grusgrav, hvor kolleger, samarbejdspartnere, kunder og andre Volvo-interesserede fik en grundig maskinsnak og et indblik i en lille, men meget effektiv og produktiv grusgrav.

Morten Sørensen og René Nielsen åbnede Asklev Stenleje i oktober 2006 med to Volvo L220E læssemaskiner og en Volvo EC290C gravemaskine.

De to læssemaskiner har nu kørt cirka 16.000 timer og den ene samt gravemaskinen er udskiftet med større maskiner, og der er suppleret med en ekstra læssemaskine.

- Vores styrke er, at vi kan levere store mængder sand og stabilgrus hurtigt. Vi har åbent fra kl. 6 til 18, og vi holder ikke pause, hvis der er kunder. Vi skal ud over rampen med materialerne, så lastvognene ikke skal holde stille og vente på os, siger Morten Sørensen og René Nielsen.

Netop leveret

Den nye Volvo L250G er netop leveret, mens en Volvo L220G blev leveret i oktober 2011. De to indehavere har ansat en maskinfører og har yderligere en medhjælper, så der kører tre læssemaskiner dels til at fylde i sortererværker og dels til at læsse de mange lastbiler, der kommer ikke mindst fra de nærliggende motorvejsbyggerier.

- Vi har nydt godt af motorvejsbyggerierne senest fra Bording til Silkeborg ikke langt herfra, og nu går de i gang omkring Silkeborg, så vi skal have noget grej, der kan sørge for, at vi kan betjene kunderne i en fart, siger de to indehavere.

- Vores læssemaskiner har en tomgangstid på kun 17 procent mod normalt 30-40 procent, så vi bruger dem virkelig effektivt. Når vi vælger Volvo igen, hænger det blandt andet sammen med driftssikkerhed, men også med at det er nogle dejlige maskiner at køre med. Når vi skal være så mange timer i maskinerne, skal der være en god førerkomfort og et lavt støjniveau, og det er der i Volvo, siger Morten Sørensen og René Nielsen.

De nye maskiner er i øvrigt lige som de oprindelige beklædt med plys og læder i kabinen. De har oliefyr og er leveret med vejesystem.

Med vejesystem

Den nye gravemaskine, en Volvo EC480D på tæt ved 50 tons er også leveret med vejesystem, så den under spidsbelastning kan anvendes til at læsse lastbiler.

- Vi har købt den større gravemaskine primært til at flytte overjord. Den kan klare tre gange mere end den tidligere med kun 10 liters ekstra diesel i timen. Vi bruger omkring 35-40 liter i timen ved hårdt arbejde, og det betyder både høj effektivitet og lave omkostninger, fastslår Morten Sørensen, der er den primære fører på gravemaskinen, hvor træskoene hænges på et beslag udenfor kabinen.

Volvo L250G har en seks cylindret Volvo motor, der lever op til Stage IIIB/Tier4i miljønormerne. Den yder 291 kW/395 hk og når sin maksimale ydelse ved beskedne 1400 motoromdrejninger. Det giver et lavt støjniveau og god brændstoføkonomi.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.089