23948sdkhjf

Ny Storstrømsbro støbes på land

VVM-redegørelsen skitserer fire forskellige metoder for udførelsen af Storstrømsbroens overbygning
Hovedparten af støbearbejdet til den ny Storstrømsbro påregnes at ske på land. Det gælder både fundamenter og overbygning.

Det fremgår af VVM-redegørelsen, som Vejdirektorat har haft ansvar for at udarbejde, og som Transportministeriet offentliggjorde mandag.

Her er skitseret de forventede anlægsmetoder. De mest sandsynlige indebærer, at langt den overvejende del af støbningen vil ske på land.

De fleste fundamanter påregnes støbt på land, inklusive en tilstrækkelig længde af pilleskaftet til at de videre arbejder med bropillen kan foregå tørt i brolinjen. Det betyder imidlertid, noterer man, at sænkekassen vil blive for tung til at kunne flyde. Transport til brostedet bliver derfor sandsynligvis på pram, hvis støbestedet ligger langt fra brolinjen, eller med flydekran, hvis det ligger nær brolinjen. Fundamenterne påregnes placeret af en flydekran eller alternativt nedsænket fra positionen mellem to pramme.

Fundamenterne funderes enten direkte eller ved pælefundering afhængigt af jordbundsforholdene.

Der forventes at skulle udgraves op til 200.000 kbm havbund fra fundamenter, mens der efterfølgende er behov for opfyldning omkring 150.000 kbm omkring fundamenterne.

Fire forskellige måder

Der beskrives i VVM-redegørelsen de fire mest sandsynlige måder for udførelse af overbygningen af broen.

For det første præfabrikerede elementer i et helt fags længde, det vil sige cirka 80 meter.

Transport til brostedet kan eksempelvis ske på en pram. Ved brostedet løftes elementet til fuld højde med hydrauliske klatresystemer, hvorefter elementet sænkes ned på understøtninger på pillen og den færdiggjorte bro. Denne metode er den hurtigste. Fundamenter og brofag produceres i en takt svarende til et fundament og et brofag på cirka 14 dage. Montagen sker løbende, så kravet til lagerplads for færdige elementer begrænses.

Det noteres, at produktion af elementer ved denne fremgangsmåde vil være mulig i Nakskov.

Anden mulighed er med præfabrikerede segmenter i tre-otte meters længde, som på brostedet samles til sektioner på 80 meter ved sammenlimning, mens de understøttes af en lanceringsdrager.

Tredje mulighed er in situ støbning med lanceringsdrager. Ved denne metode støbes brodrageren sektion for sektion på en form- og stilladsdrager, der understøttes på to bropiller eller deres fundamenter. Efter færdiggørelse af en sektion forskydes stilladsdrageren til næste bropille. Metoden beskrives som forholdsvis langsom.

Sidste metode er trinvis lancering fra broenderne. Det indebærer, at der etableres en fabrikslignende arbejdsplads bag endeunderstøtningen. Når en passende lang sektion er færdig skubbes hele overbygningen en sektion frem, så den næste sektion støbes på samme plads igen. Fremskubningen - den såkaldte lancering - foretages med donkrafte og midlertidige glidelejer på alle pilletoppe. Metoden muliggør en rationel og industrialiseret fabrikation uden anvendelse af stillads, men de midlertidige foranstaltninger vurderes at være kostbare.

Får frihedsgrader

Projektchef i Vejdirektoratet Ulrik Larsen oplyser, at Vejdirektoratet ikke anbefaler den ene metode frem for en anden.

- Med VVM-redegørelsen er der skabt rammer, som entreprenørerne kan arbejde inden for. Entreprenørerne skal have frihedsgrader i deres valg af anlægsmetode. Det handler blandt andet om, hvilket grej, de har til rådighed, siger Ulrik Larsen.

Han oplyser, at Vejdirektoratet har haft kontakt til en række af de konsortier, der forventes at ville byde på opgaven, idet man har gennemført en såkaldt teknisk dialog med interesserede konsortier.

- Derigennem har vi fået input, som bekræfter vores fire skitsede metoder til overbygningen, siger projektchefen.

Færdig i 2021

Et væsentligt element i opbygningen af landanlæggene er de dæmninger, der fører vej og jernbane op til broen. På Falster-siden anlægges en dæmning et stykke ud i Storstrømmen. Af redegørelsen fremgår, at fyld og overjord kan leveres med skib eller fra grusgrav via landevej.

Der skal midlertidigt graves arbejdskanaler i havbunden langs broens linjeføring for at skabe tilstrækkelig vanddybde til udgravning for fundament og til transport af broelementer. Der redegøres i VVM-redegørelsen for tre forskellige gravemetoder.

Der er beregnet en samlet anlægsperiode på cirka tre et halvt år. Anlægsarbejdet kan sættes i gang, når der er vedtaget en anlægslov, gennemført projektering og indgået kontrakt med en entreprenør. Broen skal stå færdig i 2021.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11