Havn vil have statslig støtte til udvidelse
Bestyrelsesmedlem har anmodet om statslig støtte til udvidelse af Hanstholm Havn
Det er et af de argumenter, som kommunalbestyrelsesmedlem og medlem af havnebestyrelsen Per Skovmose (V) anvender for, at staten skal støtte projektet med 2-300 mio. kroner. I en henvendelse til Transportudvalget anmoder han om statslig støtte til havneprojektet.
- Den nye havn vil mindst skabe 1.000 nye arbejdspladser. Det betyder blandt andet øget skatteindtjening. Derudover er det et projekt, som vil have stor betydning for hele området og ikke kun Thisted Kommune. Derfor synes jeg, at staten burde bakke op om projektet og støtte det, siger Per Skovmose.
De nye arbejdspladser vil ifølge Per Skovmose blandt andet blive skabt inden for brancherne fiskeri, gods og offshore.
Gevinster efter fire år
I efteråret stødte den 100 procent kommunalt ejede havn på problemer i form af en mislykket licitation, hvor buddene var dobbelt så høje som den forventede anlægssum på 450 mio. kroner for første etape af havneudvidelsen.
Hanstholm Havn arbejder nu på at skære projektet til og få finansieringen på plads.
- Som reglerne er i dag, må kommunen eller de omkringliggende kommuner ikke skyde penge i projektet. Men havnen kan låne penge via KommuneKredit, hvor Thisted Kommune stiller kommunegaranti, forklarer Per Skovmose.
Staten støtter allerede udvidelsen af havnen med fire mio. kroner om året. Beløbet, som hidtil har dækket statens økonomiske forpligtelse i forbindelse med vedligeholdelse af de nuværende ydermoler, er nemlig konverteret til et anlægsbeløb, der kan indgå i finansieringen af havnens nye ydermoler. Men fire mio. kroner er altså ifølge Per Skovmose ikke et stort nok statsligt engagement.
Han påpeger desuden, at det er en udfordring at finde investorer som eksempelvis pensionskasser.
- Effekterne af havneudvidelsen og den dermed øgede indtjening på afgifter og lignende vil først begynde at komme efter fire-fem år, og derfor vil investorerne først kunne få afkast sent. Indtægten kommer ikke, før der er bygget, siger han.
Byggestart i 2015
Per Skovmose forventer, at finansieringen vil være på plads i løbet af foråret og sommeren, og at licitationen for første fase af i alt fire faser vil finde sted til efteråret med efterfølgende byggestart i 2015.
Henvendelsen fra Per Skovmose er blevet uddelt til Transportudvalgets medlemmer, men der er ikke sket yderligere på nuværende tidspunkt. Det kræver, at et eller flere af medlemmerne ønsker at tage sagen op.