Letbane i Odense er kommet nærmere
Region Syddanmark bidrager til at indfri letbane-drømmene i Odense med bevilling på 100 mio. kroner
Med tilsagn om de 100 mio. kroner til anlæg af letbane i Odense fra Region Syddanmark, er endnu en bid af finansieringen af Odense Letbane kommet på plads. Men der er fortsat lang vej til de i alt 1,8 mia. kroner, som det forventes at koste at anlægge en letbane fra det centrale Odense til det ny universitetshospital og andre nye planlagte offentlige arbejdspladser øst for byen.
- Vi er meget glade for støtten fra regionen. Både fordi det er et absolut væsentligt bidrag til finansieringen af letbanen, men også fordi, det er en anerkendelse af letbanens betydning for hele regionen. Vi ved, at de større byer som Odense skal fungere som vækstmotorer, og alle de nye arbejdspladser på Campus, Syddansk Universitet og Nyt OUH, som letbanen skal servicere, vil komme ikke bare Odenses borgere, men borgere i hele regionen, til gode, siger Odenses borgmester Anker Boye.
Støtte til modellen
For den nyudnævnte chef for Odense Letbane Mogens Hagelskær er regionens tilsagn samtidig en støtte til den finansieringsmodel, som man arbejder efter.
Modellen er inspireret af Aarhus, hvor der er aftalt en fordeling af ejerskab og finansiering, som indebærer, at staten betaler halvdelen, regionen seks procent og kommunen de resterende 44 procent.
- Vi ved godt, at der ikke på statens budgetter er frie midler til flere anlægsopgaver, men et bredt flertal i Folketinget har afsat 19 mio. kroner til at forcere og optimere undersøgelses- og planlægningsprocessen, og det betragter vi også som et tilsagn om, at letbanen skal mere end blot planlægges - og at letbanen i øvrigt vil bidrage til at skabe vækst, siger Mogens Hagelskær.
Odense Kommune har samlet bevilget 220 mio. kroner til den samlede anlægssum. Den resterende del af kommunens andel af finansieringen forventes tilvejebragt ved lån.
Færdig i 2020
Med bevillingen fra Folketinget er der sat gang i VVM-fasen, der skal afdække, hvilke virkninger, letbanen vil få for det omgivende miljø.
Anlægsselskabet forventes etableret i 2014, hvorefter Mogens Hagelskær forventer, at selve anlægsarbejdet kan påbegyndes i 2016, så letbanen kan stå færdig i 2020, når OUH står færdig.
Det forventes, at omkring 60.000 mennesker dagligt fra 2020 vil få deres gang i det ny Campusområde omkring OUH.
Letbanen skal derefter være rygraden i udviklingen af Odense, mener borgmesteren.
- Vi er i gang med en historisk stor vækststrategi for Odense, hvor samlede investeringer for 24 mia. kroner over de næste 10 år vil ændre Odense fra at være en stor, dansk by, til at blive en moderne dansk storby. Det vil betyde flere mennesker, flere tilbud, flere arbejdspladser og en langt større mangfoldighed i byen, og til at binde det hele sammen, og dermed få fuldt udbytte af de store investeringer, er letbanen afgørende, siger Anker Boye.