Viden om byggeri med klar adresse
Værdibyg lancerer i dag en ny vejledning "Vælg dit medie". Lanceringen markerer samtidig startskuddet for Værdibygs næste projekt "Den Værdiskabende Renoveringsproces"
Vejledningen er den femte i rækken af udgivelser fra Værdibyg og er målrettet til personer, der ønsker at formidle ny viden til byggeriets parter. Udgivelsen markeres i dag med et arrangement hos Grundejernes investeringsfond, GI, der har finansieret udgivelsen af vejledningen.
- Med "Vælg dit medie" har vi skabt en guide, der introducerer læseren for en række metoder og værktøjer, der kvalificerer til at målrette valget af medier, når ny viden, nye metoder eller nye værktøjer til byggeriet skal formidles effektivt til en ønsket målgruppe, siger Nina Koch, der er projektleder i Værdibyg.
- Med vejledningen introducerer vi bl.a. et nyt dialogværktøj, Mediekabalen, der er et enkelt og lettilgængeligt værktøj der hjælper brugeren med at udvælge det rette medie. Mediekabalen gør det let at vurdere et medies muligheder, og dermed hjælpe afsenderen af en nyhed til, at ramme bredest muligt indenfor den ønskede målgruppe, forklarer Nina Koch.
Flere nye projekter
Værdibyg sætter ligeledes i et samarbejde med GI fokus på renoveringsprocesserne i en række nye projekter. Værdibyg har således fået tilsagn fra GI om støtte til et nyt udviklingsprojekt, der skal stille skarpt på de udfordringer byggeriet oplever ved renoveringsopgaver.
Renoveringsopgaver er ofte præget af mange uforudsete hændelser, opgaver og byggestop. I modsætning til nybyggeriet, er der ikke udviklet egnede værktøjer til styring byggeprocessen. Langt de fleste værktøjer til styring af byggeprocesser er udviklet til nybyggeriet, og egner sig ikke til at blive benyttet på renoveringsopgaver. Værdibyg håber med det nye projekt at skabe de værktøjer, der kan effektivisere renoveringsprocessen, og dermed skabe en billigere og mere gnidningsløs oplevelse for alle led i processen.
- GI har længe gerne ville igangsætte en indsats med fokus på byggeprocesserne inden for renovering, og branchesamarbejdet i Værdibyg er en stærk platform i forhold til at sætte fokus og skabe handlingsorienterede værktøjer, siger Søren Meyer, der er udviklingschef i GI.
Særlige karakteristika
Rolf Simonsen, der er sekretariatsleder i Værdibyg forklarer, at renoveringsbranchen har en række karakteristika, der betyder, at man ikke bare kan bruge de samme værktøjer som til nybyggeriet.
- Der er brug for at oversætte de bedste eksisterende værktøjer og sandsynligvis udvikle helt nye, der tager højde for at forholdene omkring eksempelvis planlægning, projektering, logistik og projektstyring er anderledes i renoveringsbranchen. Værktøjerne skal udformes til en specifik målgruppe, da det ofte er mindre og specialiserede virksomheder, der er aktive inden for renovering, siger Rolf Simonsen og tilføjer:
- Det er en målgruppe, der traditionelt er sværere at nå ud til, men ved at sætte et særskilt fokus på renoveringsprocessen vil vi forsøge at fjerne denne barriere i vores nye projekt.
Det nye projekt afsluttes med en række målrettede vejledninger, hvor indholdet tilpasses renoveringsbranchen og dennes virksomheder.