Når kunden stoler på liftudlejeren
Steiness Liftcenter er leverandører af alle typer lifte til alle typer job på re-rent basis. En række loyale kunder har sikret overlevelse i en svær tid
Ikke i konkurrence
For Poul Steiness, der sammen med hustruen Anette Steiness stiftede virksomheden i 1993, har det hele tiden været hensigten at køre engros liftudlejning. Det begyndte godt nok som et handelsfirma med køb af brugte lifte i Sverige, som blev solgt videre på det danske marked. Efterspørgslen på selvkørende lifte, der på det tidspunkt ikke var så almindelige, var stigende fra de danske udlejere, og Steiness Liftcenter voksede stødt, og blev en ren udlejningsvirksomhed på re-rent basis.
- Vi havde på et tidspunkt over 500 lifte, og kunne godt gå ud og konkurrere frit på lige fod med de andre lift- og materieludlejere. Men det er ikke det vi vil. Vi mener vi har en berettigelse i at være et re-rent firma, der fungerer som buffer og er fulddækkende leverandører af lifte, hvilket alt andet lige er en stor fordel for alle, siger Poul Steiness. Målet for ham er, at blive en endnu bedre niche i branchen, og kunne levere super-bom-lifte og kæmpe sax-lifte det, der er ekstra stort, og som de almindelige udlejere naturligt ikke kan have i deres flåde alle sammen.
Grim, grim krise
I begyndelsen var det nærmest en behagelig afmatning af det overophedede marked Steiness Liftcenter oplevede i 2007/2008. Men at det var begyndelsen til en krise, vidste de ikke. I mere end et år kæmpede Poul og hans folk med at få en forretning ud af Jyllands-satsningen. Men der kom ikke det træk på lift-flåden, som forventet efter de mange opfordringer til at åbne afdelingen.
- Vi måtte derfor lukke afdelingen i Jylland, tog materiellet hjem og begyndte at afvikle store dele af flåden, siger Poul. I dag har han afviklet omkring 40 procent af flåden og tilpasset den til den efterspørgsel, de møder i dag. Også medarbejderstaben er reduceret og tilpasset med næsten 40 procent. Så det har været en meget hård periode for Steiness Liftcenter, der samtidig blev trukket ind i Roskilde Banks konkurs og efterfølgende optagelse i FS Bank. En position, der er meget ressourcekrævende, og som kræver en jernvilje at se sig ud af igen.
Brug hinanden
Med det meste af sin nærmeste familie ved sin side i virksomheden, skal der mere end en finanskrise og et bank-krak til at stoppe Poul Steiness mission inden for re-rent udlejning af lifte.
- Vi må selv komme i hus efter det her. Men vi håber, at markedet snart vil stabilisere sig, så vi igen kan finde vores leje og fastholde vores eksistensgrundlag i branchen. Det vil ikke kun skade vores egen forretning, men også de almindelige udlejeres mulighed for, at få fat i de specielle lifte som vi har, hvis ikke vi bruger hinanden og kommer hele ud af det her, siger han og påpeger, at jo mindre de bliver brugt, desto sværere er det for dem at fastholde det brede sortiment og det høje serviceniveau.
Det er Pouls opfattelse, at den loyalitet, der var i branchen tidligere, er forsvundet under krisen. Som led i overlevelsesstrategier, laves der kortsigtede aftaler virksomhederne imellem. Men det kan, efter hans mening, være aftaler, der på sigt skader ens egne muligheder for at servicere kunderne optimalt.
Ude af krisen
Sidste halvår af 2011 har vist sig fra sin gode side. Steiness har mærket en kraftig stigende aktivitet.
- For vores vedkommende er krisen forbi. Alle er kørt helt ned i kapacitet, så vi mærker en konstant stigende efterspørgsel på vores lifte. Det er faktisk en meget hektisk periode vi er i nu, og det kom ret pludseligt, siger Poul. Han mener det vil fortsætte i 2012, som han forudser, bliver et pænt og fornuftigt år. Han har set de sidste røde tal for en periode, og håber at alle andre også snart vil mærke og tro på, at krisen er ovre.