Udbudsportal volder problemer hos brugere
Udbud.dk, som er Konkurrencestyrelsens svar på en bedre konkurrence i erhvervslivet, volder store praktiske problemer for brugerne
For eksempel har arkitektfirmaet Caspersen & Krogh i Randers måtte udskyde prækvalifikationen af et byggeri for A/B Andelsbo i Randers med en lille måneds tid, fordi man ikke har kunnet uploade udbuddet på portalen, sådan som man retteligt skal.
- Det har virkeligt været op ad bakke det her. Det er ganske vist første gang, at vi skal prøve det, men det er heller ikke noget, vi vil bruge mere tid på end højst nødvendigt, for det er godt nok svært at få det til at spille, siger Peter Krogh fra arkitektfirmaet, der i denne sammenhæng er rådgiver for boligforeningen i Randers.
- Vi har selv prøvet, men det har ikke fungeret, og forklaringerne inde på hjemmesiden er helt ude i hampen. Det er ret typisk noget, der er lavet af folk, der ikke har en døjt med branchen at gøre, siger han.
Han har opfattet det sådan, at man som bygherrerådgiver ikke kan oprette sig som bruger på sitet, og derfor har man på et tidspunkt haft indkaldt udbyderen for at hjælpe til, men fortsat uden held.
Bygherren på besøg
Firmaet har således haft en medarbejder fra bygherren siddende hos sig, for at man så kunne afgive de nødvendige oplysninger for at kunne uploade udbuddet.
Det har heller ikke hjulpet, og derfor så man sig nødsaget til at udskyde udbuddet til starten af januar for at give virksomhederne den fornødne tid til at ansøge om prækvalifikation.
- Det er totalt spild af tid, siger han videre.
Hos bygherren, A/B Andelsbo i Randers, der årligt renoverer og bygger for 50-100 mio. kroner, har man samme oplevelse.
- Det er rigtigt, at det har været mere end svært. Det viser sig så, at man skal bruge sin digitale signatur, og den har der tilsyneladende også været problemer med. Det kan man vel ikke klandre hjemmesiden for, men hvorfor skal det være så svært. Når man så skal have hjælp, skal man indrette sin kalender efter, at man har tid tirsdag eller torsdag i de tre timer de to dage, hvor deres hotline er åben, siger projektleder Peter Madsen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Svært første gang
I Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der står bag Udbud.dk, siger kontorchef Lina Nørbæk til Licitationen Byggeriets Dagblad:
- Det er korrekt, at login og det at få den digitale signatur rigtigt ind i systemet, kan være svært den første gang, man skal lægge noget ind. Men ellers mener vi, at systemet er rimeligt enkelt at forholde sig til. At der skal anvendes en digital signatur, skyldes regler om persondata med videre, som vi ikke har indflydelse på, siger Lina Nørbæk til Licitationen.
Hun bekræfter også, at man faktisk godt kan oprettes som rådgiver på sitet.
- Det sker som udbudsformidler, og man skal selvfølgelig registreres som sådan siger hun.