Hospital og letbane bygger side om side
Bygherrerne bag Det nye universitetshospital i Odense og Odense Letbane har indgået en samarbejdsaftale om finansieringen af ekstraomkostninger, når to af byens største byggepladser kommer til at krydse hinanden
Men nu er der fundet en aftale mellem bygherrerne, Region Syddanmark og Odense Kommune, der sikrer den rigtige rækkefølge i byggerierne.
Da Odense Letbane starter først, udfører Odense Letbane det indledende arbejde på de bare marker. Odense Letbane sørger blandt andet for at fjerne den jord, der skal give plads til skinnerne, og for at bygge de anlægstunneller under banelegemet, der skal forbinde Nyt OUHs bygninger. Det gøres, så man senere kan lægge letbanespor og bygge Nyt OUH på samme tid uden at forstyrre hinanden for meget.
- Store byggepladser er komplicerede. Og to store byggepladser, der krydser hinanden, giver naturligvis nogle ekstra udfordringer. En samarbejdsaftale mellem regionen og letbanen om byggeriet er en forudsætning for, at Folketinget kan behandle og vedtage den lov, der gør det muligt at komme i gang med at bygge letbanen, siger borgmester Anker Boye (S).
Letbaneruten går ned gennem det område, hvor det nye universitetshospital skal ligge, og det kræver god koordinering af de to anlægsprojekter. Faktisk kommer der til at køre tog tværs ned gennem Nyt OUHs byggeplads.
- Vi har hele tiden været enige med Odense Kommune om, at en letbane gennem Nyt OUH er den bedste løsning for det nye sygehus. Men vi har også vidst, at den linjeføring betyder ekstra udgifter for sygehusbyggeriet. Det har været helt afgørende for os, at disse merudgifter ikke bliver trukket fra de 6,3 mia. kroner, vi har at bygge sygehus for, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).
Det forventes, at merudgifterne kan holdes inden for 130 mio. kroner. Byggeriet af Nyt OUH forventes at være afsluttet i 2022, og Odenses kommende letbane skal efter planen være i drift allerede i 2020.