Havnetunnel grydeklar til Junckers store plan
Dansk Byggeri mener, at en østlig ringvej, den såkaldte havnetunnel, er som skræddersyet til ny EU-investeringsplan
Sådan lyder nogle af forslagene til, at Danmark kan få sin del af kagen i EU-kommissionsformand Jean-Claude Junckers ambitiøse investeringsplan til svimlende 2.300 mia. kroner.
Planen går ud på at sprøjte de mange penge ind i den nye investeringsfond, EFSI, der bliver stillet til rådighed for projekter, der skal vurderes af et panel af uafhængige eksperter.
Tanken er, at EU skal stille med en garanti på 119 mia. kroner, mens Den Europæiske Investeringsbank (EIB) kommer med 37 mia. kroner. Resten skal komme fra private investorer samt ikke mindst de store pensionskasser. Det vil sige, at for hver gang EU investerer én krone, skal de private investorer komme med 15 kroner.
Som skræddersyet
I Dansk Byggeri var nyheden om den ny investeringsfond ikke mange minutter gammel, før organisationen kunne komme med et første forslag til et dansk projekt, som kan få glæde af Juncker-milliarderne.
- Havnetunnelen i København - eller en Østlig Ringvej som den også kaldes - er nærmest skræddersyet som dansk projekt til investeringsfonden, siger cheføkonom Bo Sandberg.
- Det er der mange årsager til. Vigtigst er, at projektet nærmest er grydeklart. Det har undergået en af Transportministeriet udarbejdet strategisk analyse, der viser, at der vil være tale om en samfundsmæssig forrentning på seks procent. Den vil lette adgangen til lufthavnen. De private investorer har vist interesse, og der vil med brugerbetaling været et godt flow for pensionskasserne. Der er et flertal i Borgerrepræsentationen og opbakning i Transportministeriet. Endelig er der ikke så mange infrastrukturprojekter, hvor brugerbetaling kan komme på tale, siger Bo Sandberg.
Havnetunnelen vil i givet fald blive en østlig ringvej fra Nordhavn via Refshaleøen og Amager til Amagermotorvejen. Københavns Kommune er ved at lave tunnelforbindelse fra Helsingørmotorvejen til Strandvænget, og den forberedes til at kunne fortsætte til Nordhavn og eventuelt efterfølgende til en havnetunnel.
Til gavn for Danmark
FRI, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, mener, at Junckers milliarder kan blive til gavn for danske virksomheder, også når der er tale om projekter andre steder i Europa end Danmark.
- Det væsentlige er, at midlerne bruges der, hvor de styrker dynamikken i europæisk økonomi bedst. Det vil være mest gavnligt for Europa, og dermed også for Danmark. Men det er klart, at der også vil være projekter i Danmark, som vil have potentiale til at styrke væksten i EU såvel som i Danmark, mener Henrik Garver, adm. direktør i FRI.
- Vi kan helt konkret se, at når Junckers milliardprojekter bliver sat i gang, vil de erfaringer og kompetencer, som danske rådgivende ingeniører i øjeblikket har og får opbygget inden for miljøområdet, infrastrukturanlæg som broer og tunneller, på jernbaneområdet, i forhold til elektrificering og signaler samt i forhold til energisystemer, blive helt centrale, siger Henrik Garver.
Mødt med skepsis
I Europa-Parlamentet er der imidlertid mange, der er meget skeptiske over for planen og ikke mindst dens forudsætning om massive private investeringer.
SFs Margrete Auken kalder planen for lustkasteller, mens Rina Ronja Kari fra Folkebevægelsen mod EU ikke mener, at der er én eneste ny krone i planen.
Ulla Tørnæs fra Venstre opfordrer imidlertid regeringen til at komme i løbeskoene, så Danmark får sin del af kagen.