Letbaner - en relevant løsning
Nielsen nævner således, at der udover letbanen i Ring 3 "har været påfaldende tavst omkring yderligere letbaner".
Hovedstaden oplever stigende trængsel på vejene med et stort samfundsøkonomisk tab til følge. Jeg er derfor enig med Nielsen i, at det er relevant at undersøge mulighederne for at løse trængselsproblemerne, herunder ikke mindst hvordan letbaner og anden kollektiv trafik kan bidrage. Det skal ses sammen med den efterspørgsel, der er efter tiltag, som kan skabe bæredygtig vækst i hovedstaden og tiltrække investeringer.
Metro er hurtig, højfrekvent og driftsikker. Letbaner kan forholdsvis hurtigt og komfortabelt transportere mange rejsende. Letbaner kan også anlægges til en væsentlig lavere pris end en underjordisk metro. Omvendt er busløsninger billigere. Og det kan være vanskeligt at indpasse letbanerne i tætte bydele, hvor biler, cyklende, gående, bygninger, handel og rekreative aktiviteter kæmper om pladsen.
Min pointe er, at letbaner er en relevant løsning, der ligesom bus, tog og metro skal overvejes seriøst som mulige løsninger på trængselsproblemerne. Det handler om at få de rigtige kollektive trafiktilbud de rigtige steder. Passagergrundlag, anlægs- og driftsøkonomi, gadernes beskaffenhed, trafikale forhold, krav til sikkerhed og byæstetiske ønsker betyder noget for valget af transportform.
Det kan godt være, at der skal mere fokus på letbaner i hovedstaden. Men givet vores erfaringer med udvikling, projektering, anlæg og drift af baner i byområder er Metroselskabet involveret i flere arbejder, hvor letbaner er og bliver undersøgt.
Lad mig nævne nogle: I januar offentliggjorde Transportministeriet en rapport, hvor to forslag til nye letbanelinjer er undersøgt. Det drejer sig om en linje fra Glostrup til Ny Ellebjerg samt en linje fra Gladsaxe og Herlev til Nørrebro. Begge linjer forbinder letbanen i Ring 3 med den kommende Metrocityring.
Københavns Kommune fulgte i juni op med en rapport baseret på resultaterne fra en supplerende undersøgelse af samme linjer. Borgerrepræsentationen har på den baggrund netop besluttet, at kommunen med inddragelse af Metroselskabet skal igangsætte en nærmere undersøgelse af letbanelinjen fra Gladsaxe og Herlev til Nørrebro.
Metroselskabet varetager opgaven med at sekretariatsbetjene de 13 parter i letbanen i Ring 3. I den forbindelse skal vi blandt andet udarbejde en udredning, der kan danne grundlag for en anlægslov og en VVM naturligvis med inddragelse af eksterne rådgivere.
Metroselskabet er endvidere repræsenteret i Trængselskommissionen, der også har fokus på letbaner. Det fremgår eksplicit af kommissoriet, at letbaner skal indgå i kommissionens vurdering af mulige løsninger.