Forskel på erhvervsvenlighed
I en del kommuner betragtes de private virksomheder ene og alene som en økonomisk malkeko, der kan pålægges gebyrer og dækningsafgift i en sådan grad, at det ikke bare er uansvarligt, men direkte uanstændigt. Det helt store problem er, at kommunerne i årevis har haft frit slag med hensyn til eksempelvis at opkræve byggesagsgebyrer, selv om disse ifølge lovgivningen ikke må være en indtægtskilde med et positivt provenu.
Der er så megen økonomisk elastik i reglerne, at borgere og virksomheder ikke har en kinamands chance for at kontrollere magthaverne. Det skyldes blandt andet, at indtægter og udgifter til byggesagsbehandlingen ikke behøver at balancere over de enkelte år, men over en årrække.
Eksempelvis tager Tønder Kommune en timepris på 653 kroner, mens tilsvarende betaling i Nordfyns Kommune er 280 kroner i timen, altså en forskel på over 133 procent. Byggesagsbehandlingen for et énfamiliehus koster i Fredensborg Kommune 20.500 kroner, mens den tilsvarende betaling i Holstebro er 1.638 kroner. For erhvervsbyggeri er situationen endnu mere kaotisk, idet der er kommuner, der tager byggesagsgebyrer efter rumindholdet af bygningen, og i Fredensborg koster det over én mio. kroner at få byggetilladelse til en bygning i størrelsesordenen 5.000-23.000 kvadratmeter.
Byggesagsgebyrerne er i mange kommuner blevet en skrue, som kommunerne kan dreje på en sen nattetime, når de skal have budgettet til at hænge sammen. Det er fuldstændig umuligt for de lokale virksomheder og skatteborgere at få en reel opgørelse af kommunens udgifter til byggesagsbehandlingen. Det er en gebyrskrue, der virker på samme måde som elastik i metermål.
Samtidig er der ikke de store incitamenter til at tiltrække erhvervsvirksomheder og dermed erhvervsbyggeri i kommunerne. Den måde, bloktilskuddet og dermed udligningssystemet virker på, betyder reelt, at der ikke er den store forskel på, om en kommune udviser erhvervsVENLIGHED eller erhvervsFJENDTLIGHED. For byggesektoren betyder de høje afgifter på byggeri, at der bygges mindre privat byggeri.