Mere vand under kølen i danske havne
Havn efter havn udvider og uddyber. Fisketrawlere og godsskibe bliver større og stikker dybere. Thyborøn anlægger 300 meter kaj med ni meter vand
Havnene er nødt til det. Bulkcarriers, fisketrawlere m.v. er i dag større og stikker dybere.
CG Jensen har lige afsluttet arbejdet i Hirtshals Havn med at anlægge 100 meter kaj med 10 meters vanddybde, en uddybning fra før syv meter. Nu er vandbygningsholdet rykket lidt syd på og arbejder i Thyborøn med 150 meter kaj, der skal uddybes fra fem til ni meters vanddybde. Entreprisen på de 150 meter med spuns og ny havneplads udgør 12,8 mio. kroner. CG Jensen vandt opgaven i en indbudt licitation blandt fem store havneentreprenører.
-Der er flere og flere skibe med stor dybdegang, og vi vil gerne være rustet til at betjene skibsfarten også i fremtiden, siger havneingeniør Knud Aage Lavsen, Thyborøn Havn og fortsætter:
-Det er vigtigt, at vi kan følge med i udviklingen i skibstrafikken og har plads til de større skibe.
På et senere tidspunkt er det planen at kajen skal forlænges med yderligere 150 meter til 300 meter i alt.
Erfarent sjak sikrer ro
Bag spunsen skal CG Jensen anlægge et nyt kajområde dimensioneret til den tunge trafik, der er til og fra skibene.
-Udfordringen er de eksisterende bygninger bag kajen, som vi kommer helt tæt på, og at holde byggegruben tæt. Vi skal udgrave fire meter til kote -1,7. Et godt stykke under grundvandsniveauet, siger byggeleder Sunnvard Andreasen, CG Jensen. Han er uddannet bygningskonstruktør og har tæt på 10 års erfaring med vandbygning. Han fortsætter:
- Spunsen skal forankres under grundvandsniveauet i kote -1,7 med stålankre, der forankres 25 meter bag kajlinjen. Vi foretager en stor udgravning hele vejen langs kajen. 150 meter lang, 24 meter bred og fire meter dyb. Lige nu regner vi på, om vi skal køre det opgravede materiale, cirka 17.000 kubikmeter i depot, eller om det bedre kan betale sig at dele opgaven op og lægge materialet i den ene halvdel af byggegruben. Og sidenhen bygge materialet ind i udgravningen, når ankrene er lagt i og spændt op. Alternativet er, at vi skal udføre alt montagearbejdet under vand og sand. Fordelen er, at vi har et dygtigt og erfarent vandbygningssjak, som ved, hvordan de skal sætte en tæt spuns. I Sønderborg har vi sidste år løst de samme problemer med succes. Derfor forventer vi at kunne udføre arbejdet med forankringen af spunsen i fred og ro. Tørt i gruben, og uden at bygningerne beskadiges, siger Sunnvard Andreasen.
Havnen sparer noget på anlægsudgifterne ved at fylde byggegruben op med 7.000 kubikmeter letklinker a la Leca nødder. I alt et lag på 2,6 meter, der dækkes af grus og asfalteres.
Letklinker vejer mindre end sand og sten, og det betyder mindre vægt bag spunsen, og dermed spares på dimensionen af spuns og ankerspuns.
700 meter stenmole
Syd for havnen er problemet det modsatte. Her har flere storme ødelagt kystsikringen, og derfor øges højden på stenmolen fra 3,5 til 4,6 meter på en 700 meter lang strækning.
- Vi opbygger kystsikringen med en ny og stærkere profil, for at den bedre kan modstå vind og højvande, siger Sunnvard Andreasen, CG Jensen og fortsætter:
- Oven på lagene af sand, ral og sprængsten lægger vi et 1,7 meter lag af store sten, som hver vejer mellem 300 og 1.000 kg. I vandkanten foran molen lægger vi endnu større sten på mellem ét og fem tons hver. Det betyder, at havnen og landet får en helt ny lang stenmole til at modstå bølgeslaget. Der er meget arbejde med at håndtere materialer, og vi har tre erfarne maskinførere til at få lagt dem rigtigt. Vi henter de store sten i Norge og får leverancen på seks skibe, hver gang med 4.500 tons, slutter Sunnvard Andreasen.
Arbejdet blev indledt i juni og er færdigt i oktober. CG Jensens entreprise på kystsikringen løber op i 11,2 mio. kroner.