23948sdkhjf

Undersøisk landingsplads for jack up skibe

Havvindmøllerne kaster mange vandbygningsopgaver af sig. Det betyder blandt andet fundamenter i havet og nye havne
Grenaa Havn løb ind et helt specielt problem. Den har en central rolle som knudepunkt for alle leverancer til de 110 vindmøller ved Anholt, som DONG Energy opfører. Her er den første netop sat op.

Rederiet A2SEA sejler mølledele ud til Anholt med specialbyggede installationsskibe, der er en kombination af et skib og en installationsplatform på fire ben. Et såkaldt jack up skib.

Ved lastning og montering af vindmølledele sænkes fire store ben gennem skibets skrog og sættes ned på havbunden. De fire ben holder skibet stabilt, når skibets høje kran løfter de tonstunge mølledele fra kajen over på skibet og senere ud til montagestedet.

Præcise bevægelser

Kranløft skal udføres helt præcist. Blot små bevægelser fra vind og bølger bliver til store udsving højt oppe i kranen.

- Inde i Grenaa Havn var bunden imidlertid for blød til, at skibenes ben kunne stå stabilt, siger projektleder Gert Askholm, CG Jensen og fortsætter:

- CG Jensen vandt licitationen på at anlægge en ny havnebund, som benene kan stå på uden at forsvinde ned i mudderet. En spændende men også meget særegen opgave under vand, som krævede megen planlægning. Som altid bestemmer vejret. Maj og juni var blæsende, men så arbejder vi 24/7, når det er muligt. Og facit er, at vi er færdige tre uger før planlagt.

Høje sikkerhedskrav

- Det er opgavetyper, vi har udført før. Men DONG Energys interne krav og sikkerhedsprocedurer ligger langt over, hvad vi normalt udfører. Det har også været spændende at leve op til, siger Gert Askholm og fortsætter:

- Til et nyt skib, der leveres her i efteråret, har vi anlagt et undersøisk fundament på 60 x 125 meter. Vi gravede ud til mellem kote -16 og -18 meter, før vi mødte fast bund. I alt 41.000 kbm. Derefter har vi fyldt op til -13,5 meter med lokale materialer og yderligere 2,5 meter med granitskærver hentet i Norge. I alt 41.000 kbm opfyldning.

-Det nye skib trykker med op til 10.000 tons på hvert ben, når det løftes op og står på benene frit over vandet. Hvert ben har en fod mod bunden på 100 kvadratmeter.

-Til et andet skib har vi anlagt fire felter, svarende til benenes placering, når skibet ligger ved kaj. Dette skib trykker kun med 600 tons på hvert ben. Derfor er felterne kun på otte meter i diameter. Hvert felt er omkranset af en spuns. Det er derefter uddybet til fast bund og fyldt op med skærver til kote -10.

-Vi måtte have fat i dykkere og det specielle grej, der kan arbejde under vand, fordi toppen af spunsen står 9,5 meter under vandet, slutter Gert Askholm.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093