Store krav til Femern-firmaer
Bygherrens forventninger er enorme både med hensyn til teknisk innovation og til samarbejdsevne
I onsdags blev projektet præsenteret i en fyldt Øksnehallen i København, og her lyttede repræsentanter fra omkring 300 firmaer fra 17 forskellige lande på en gennemgang af kommende udbud i det enorme projekt, der skal anlægges fra 2014 til 2020.
Og hvis man har evne, lyst, mod og ikke mindst en vis finansiel styrke til at deltage i det kommende udbudskapløb, så bliver der ikke megen lediggang i den kommende tid for de bydende firmaer, for ambitionerne hos bygherren Femern A/S, der er ejet af den danske stat, er store.
- Dette anlægsprojekt skal stå på skuldrene af de to tidligere projekter, vi har været igennem Storebælt og Øresundsbroen. Derfor skal der leveres kvalitet, ikke bare teknisk, men også i form af innovation og evne til at samarbejde, sagde teknisk direktør i Femern A/S, Steen Lykke, blandt andet.
En af de ting, som Femern A/S forventer af konkret nyudvikling, er en ny form for industrialiseret produktion af de 80 betonelementer på 200 x 46 meter, som skal produceres på land og slæbes ud og samles i den udgravede rende på havbunden.
Fjerde generation
Kontraktdirektør i Femern Kim Smedegaard Andersen sagde, at sænketunnelen ved Øresund i 1995 var første generation, Busan-tunnelen i Sydkorea i 2005 anden, Hongkong-Macao-tunnelen i 2009 var tredje, og nu skal sænketunnelen ved Femern være fjerde generation.
Femern A/S gennemførte en tour de force af et præsentationsprogram i onsdags, hvor det eneste udfald kom fra et afbud fra transportminister Henrik Dam Kristensen (S) grundet problemer med EU-ministermøde.
Præsentationen tændte da også op under den internationale forsamling, som i den grad skal multitaske, hvis de skal gennem nåleøjet til prækvalificeringen til de kommende udbud.
Femern A/S har valgt at opdele hele projektet i fire udbud: - Uddybning af havbund og landopfyldning - Anlæg af den nordlige del af tunnelen - Anlæg af den sydlige del af tunnelen og endelig Anlæg af portalbygværker, ramper og tilsluttende anlæg på land.
Det bliver parallelle udbud, og de er udbudt som konkurrencepræget dialog.
Det vil sige, at der bliver et længere udbudsforløb. Side 3