23948sdkhjf

Niras går efter succes i Norge

Rådgivervirksomheden Niras satser på det milliardstore norske infrastrukturmarked
I lighed med flere andre større danske rådgiverfirmaer satser Allerød-baserede Niras nu også på at få en bid af den store norske kage, der, ifølge den netop udkomne rapport til Stortinget "Nasjonal transportplan 2014-2023", kommer til at indeholde 650 mia. norske kroner til infrastruktur.

Til det formål har Niras udarbejdet en såkaldt 2020-vision, der indeholder planer for at byde ind med kernekompetencerne inden for infrastruktur, byggeri, miljøundersøgelser, forsyningssektoren og geodata.

Virksomheden har været til stede i Norge siden 2012, da Niras købte sig ind i de norske rådgiverfirmaer Promitek og SMI, med henholdsvis 10 og 14 medarbejdere.

Promitik, der især arbejder med miljøundersøgelser, har navne som Statoil, Esso Norge, Norske Shell og Oslo lufthavn blandt kunderne, mens SMI er kendt for at samarbejde med Stavanger Kommune, Byfjordparken A/S og Sandnes Kommune.

Niras-direktør Allan J. Christensen er en af de "officerer", der kastes ind i kampen om at vinde norske opgaver.

Han boede i perioden 2005-09 i Norge, hvor han dengang arbejdede for Rambøll. I 2011 kom han til Niras, hvor han siden har været med til at lægge strategien for dansk arbejde i fjeldlandet.

- De 650 mia. norske kroner er enorme summer. Og det bliver især markant, når man ser, hvor meget mere Norge planlægger at investere i forhold til de andre nordiske lande. Og det gælder både jernbaner og veje, siger Allan J. Christensen.

Overvejer partnerskab

Allan J. Christensen fortæller, at lufttrafik på grund af geografien har været et stort område indtil nu, men at flere veje og flere jernbaner nu er på vej.

- I forhold til Rambøll og Cowi har vi ikke været på det norske marked, før vi købte os ind i 2012. Men vi har store vækstambitioner inden for alle vores hovedområder. På infrastrukturområdet har vi forleden vundet et havneprojekt, og på vej- og jernbane arbejder vi lige nu med at finde ud af, hvordan vi kvalificerer os bedst muligt. Endnu er vi ikke helt afklarede med, om vi skal gå alene eller om vi skal gå i partnerskab med norske virksomheder. Men det finder vi snart ud af, siger han.

Øget konsolidering

Allan Christensen og Niras har konstateret, at der allerede nu er sket en stor konsolideringsbølge i Norge, så antallet af mulige opkøbs-kandidater er faldet noget.

- Derfor går vi alle veje, siger han til Licitationen.

- På nogle områder kan vi noget unikt, som ingen andre kan, som for eksempel informatik og laserscanning. På andre områder laver vi partnerskaber, så de også kan trække på vores referencer. Og på miljøområdet er vi stærke. Når vi taler med kunderne deroppe er de meget åbne for at bruge danske ingeniører, fordi der er stor mangel på ingeniører i Norge, siger Allan J. Christensen.

Hvilke fordele har du af at have boet i Norge i fem år?

- Det er en fordel at kende mentaliteten og de kulturelle forskelle. Som dansker skal man vænne sig til at føle sig lidt frem. Vi er nok mere direkte end nordmændene, og når man er meget lige på, kan nordmændene opfatte det som ubehøvlet. Det handler om at give tid i starten. Men de siger, at vi er rigtig hyggelige. Nordmændene er meget glade for danskerne. Og de har fortalt mig, at når de kommer til Danmark, så sænker de skuldrene lidt, siger Allan J. Christensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093