23948sdkhjf

Hovedstaden kigger ind i det nye år

Her ved årets start skal vi i bygge- og anlægsbranchen kigge fremad, og vi tager naturligvis afsæt i den aktuelle situation, der viser, at mange af virksomhederne i Hovedstaden er mærket af tynde ordrebøger.

Det går ud over deres udviklingsmuligheder, det påvirker beskæftigelsen for de mange faglærte håndværkere, der går ledige, og det begrænser virksomhedernes muligheder for at ansætte lærlinge.

Mange kommuner har indført sociale klausuler med krav om ansættelse af lærlinge. Jeg ved, at klausuler kan få nogle mestre til at vente med at ansætte nye lærlinge, til de vinder byggeopgaver, hvor der er klausuler indbygget.

I Dansk Byggeri Hovedstaden går vi ind for at uddanne lærlinge, hvis der er mulighed for det. Det vil sige, hvis virksomheden har opgaver til det.

Vi har for at sikre flest mulige praktikpladser udviklet partnerskabsaftalerne, hvor vi som organisation går sammen med kommunerne og teknisk skole for i samarbejde at sikre de unge en praktikplads.

Samarbejdet har vist sig at virke i de syv partnerskabskommuner i hovedstadsområdet, hvor der er oprettet mange praktikpladser til kommunens unge. Et andet vigtigt element er, at der laves en række indsatser, der får flere unge til at søge ind på erhvervsuddannelserne.

Jeg vil bruge foråret til at besøge borgmestre og drøfte de høje gebyrer på byggetilladelser og erhvervsaffald - og ikke mindst om at reducere eller helt fjerne dækningsafgiften, som er en særskat på at drive erhverv.

I hovedstadsområdet udgør erhvervsskatten 2,5 mia. kroner pr. år. Det er frivilligt for kommunerne at opkræve særskatten, så hvis kommunerne gerne vil se udvikling i det lokale erhvervsliv, så er en afskaffelse af dækningsafgiften et godt sted at starte.

Som en nytårshilsen har Produktivitetskommissionen foreslået roadpricing for at mindske tiden, hvor håndværkerbiler holder i kø, men vi i hovedstaden skal betale den højeste kilometerafgift.

Håndværkerbiler kører ofte i myldretidstrafikken og i byen, fordi kunderne vil have arbejdet udført i dagtimerne, og vores medarbejdere skal have værktøj og materialer med, så offentlig transport kan ikke bruges.

Forslaget vil gøre det dyrere at bygge i hovedstadsområdet og skabe mere bureaukrati.

Dansk Byggeri Hovedstaden vil fortsætte arbejdet med at påvirke de rammevilkår, som påvirker vores medlemsvirksomheders dagligdag og udviklingsmuligheder. Der er nok at tage fat på.

Godt Nytår.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094