Uenighed om adgangskrav til gymnasier
Dansk Byggeri foreslår karakterkrav på 4 for at komme i gymnasiet
Det mener Dansk Byggeri i anledning af regeringens udspil til en reform af gymnasieuddannelserne.
- Det er samme karakterkrav, som der er for at starte på en erhvervsuddannelse. Det er for lavt, Dansk Byggeri har foreslået et karakterkrav på 4 i dansk og matematik for at starte på en gymnasial uddannelse. Vælger unge at gå på gymnasiet, skal de være klar over, at det er en studieforberedende uddannelse, hvor det forventes at man har næsen i bøgerne på en helt anden måde end man har på erhvervsuddannelserne. Mange af dem, der i dag går i gymnasiet, ville have været bedre tjent med at tage en erhvervsuddannelse og så måske senere i livet videreuddanne sig, siger Louise Pihl, afdelingschef i Dansk Byggeri.
Hun betegner det i øvrigt som fornuftigt, at regeringen lægger op til færre og mere overskuelige studieretninger i gymnasiet.
- Samtidig er vi glade for, at man opprioriterer matematik og de naturvidenskabelige fag. Der er god fornuft i at sikre, at gymnasieelever har de fagkombinationer og niveauer, der skal til for at starte på en videregående uddannelse. Her har især matematik på for lavt niveau været en udfordring for mange elever. Med et krav om at flere elever i det almene gymnasium skal have matematik på B-niveau tager man fat på at løse det problem, siger Louise Pihl.
Parathed skal testes
Derimod finder LO det rimeligt med et karakterkrav på 02 i dansk og matematik.
- Det tydeliggør endnu en gang, at folkeskolen skal ruste eleverne bedre uanset hvilken ungdomsuddannelse de vælger, siger LO-sekretær Ejner K. Holst.
LO er samtidig tilfreds med, at de unge udover at opnå karakteren 2 i to fag skal vurderes for at finde ud af, om de reelt er parate til at tage en uddannelse. Desuden skal vejledningen af de unge, der skal på gymnasiet, forbedres, så kravene til at gennemføre en gymnasial uddannelse står tydelige for de unge.
- Hvad enten man ønsker at blive tømrer eller fysiker, handler det ikke kun om formelle karakterer. Det handler også om modenhed, motivation og vilje til at gennemføre en uddannelse, siger Ejner K. Holst.