23948sdkhjf

Alt for mange udbud ender helt galt

Udbudsekspert kritiserer udbydere for ofte at famle i blinde, og det kan føre til unødvendige udbudskrav
I 2001 var der 14 kendelser i Klagenævnet for Udbud, og 10 år efter i 2011 var der 109. Stadig flere sager ender i klagenævnet - ikke mindst inden for byggeområdet.

Ifølge en ekspert på området, advokat Hans Lykke Hansen fra advokatfirmaet Viltoft, er en af de mulige årsager, at der bliver stillet for mange unødvendige krav, og at det kan medføre diskvalificering og underkendelse af klagenævnet

- Det her er meget kompliceret stof og meget er uden for vores rækkevidde, da det er fastlagt af i EU-direktivet. Men der er noget, vi kan gøre noget ved – eller udbudsgiveren kan. Det er de mange helt unødvendige krav, der mere eller mindre bevidst ryger med i udbudsmaterialet, og som mange firmaer fejler på, siger Hans Lykke Hansen.

Han har som advokat beskæftiget sig med udbudsret inden for byggeriet i mange år.

Uvedkommende krav

Og hans erfaringer er, at mange af de fejl, der kan ende med en sag, eller at en af de bydende eller vindende firmaers tilbud må erklæres for ukonditionsmæssige og dermed frasorteres, er bagatelagtige og projektet uvedkommende.

Ifølge advokaten har det alvorlige konsekvenser for konkurrencen.

- Udbyderne bør i videst muligt omfang sikre, at firmaer, der er rigtig gode til deres job, ikke bliver taget ud grundet en lille fodfejl. Det er trist for det pågældende firma, men det rammer også bygherren og ordregiveren, der måske mister en god mulighed for at få sine projekter udført optimalt, siger han.

Som eksempler på bagatelagtige og unødvendige krav, der overses af tilbudsgiverne nævner han, at firmaer ofte glemmer at vedlægge krævede regnskaber, som alle i øvrigt ofte kan finde på nettet.

Og at et firma har glemt at vedlægge en tegning, hvor de forventede at en beskrivelse var nok.

Konsekvensen er enten, at de ryger ud i selve behandlingen af tilbuddet, da udbyder ikke kan andet grundet formalia og angst for at ende i klagenævnet - eller at firmaet efterfølgende spottes af en konkurrent, der ikke fik opgaven, som indbringer fejlen for klagenævnet.

Rigtige krav

Hans Lykke Hansen opfordrer ordregiveren til i øget grad at være fokuseret på dette område og gøre sig umage for ikke at stille krav, der dybest set er irrelevante i forhold til den opgave, de skal have udført.

I det mindste mener han, at udbyderen i højere grad skal ændre ordet "skal" til "vi ser gerne" i forbindelse med mindre vigtige emner, så de ikke bliver skæbnesvangre og kan stoppe et muligt samarbejde.

- Der er rigtig mange fejl, når det drejer sig om prækvalifikation. Herudover giver valg af tildelingskriterier og tildelingen som sådan anledning til et utal af klagenævnssager, og man må nok erkende, at de folk, der gennemfører udbuddene, ganske ofte famler lidt i blinde.

- Herudover ofres der ikke nok omhyggelighed, når udbudsmaterialerne udformes, siger han.

Hans Lykke Hansen peger på, at blandt andet uvanen med bevidstløs at copy-paste og kopiere formuleringer fra udbydernes tidligere projekter skal undgås.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126