Støj ødelægger børns indlæring
Dårlig akustik i klasselokaler gør det svært for eleverne at forstå, hvad lærerne siger. Bedre lofter og mere effektive vægelementer kan bedre akustikken
Men akustikken kan forbedres, og det koster kun en brøkdel af omkostningen til specialundervisning. Det fremgik ved akustikfirmaet Ecophons seminar Sound Education forleden om støjens indflydelse på læring og inklusion i skolen - med deltagelse af både danske og internationale eksperter.
160 arkitekter, kommunalt ansatte, skolelærere og enkelte folketingspolitikere deltog.
Ikke mindst leverandører af væg- og loftsløsninger kan spille en hovedrolle i fremtidens bedre lyd og dermed indlæring.
Direktør Camilla Lydiksen, ADHD foreningen, mener, at klasseværelserne i danske skoler ikke er klar til inklusion.
- For børn med ADHD er støj det sværeste ved skolen. Larm giver stress. Kun 19 procent at børn med ADHD går efter folkeskolen videre med en ungdomsuddannelse på trods af, at de intelligensmæssigt er på samme niveau som deres skolekammerater.
Ifølge Dansk Center for Undervisningsmiljø savner en tredjedel af eleverne i indskolingen et sted, hvor de kan være i fred og ro på deres skole og fritidsinstitution.
Påvirker hukommelse
Universitetslektor Robert Ljung, University of Gävle, Sverige, sagde:
- Dårlig akustik i klasselokaler gør det svært for eleverne at forstå, hvad lærerne siger. Rent fysisk er det sådan, at vokal-lyde klinger længere end konsonanter, og det er især konsonanterne, der er meningsbærende.
Han tilføjede, at når lytteforholdene i klasselokalet er dårlige, påvirkes elevernes hukommelse negativt.
- For så går for stor en del af den kognitive kapacitet til at identificere ordene. Og så er der for lille kapacitet til rådighed for fortolkning og lagring af informationen. Undersøgelser udført af University of Gävle viser, at elever husker 20 procent mindre af en lektion, hvis de er udsat for støj.
Leder René Lundberg, fritidsordningen Potteskåret, Valby, var også med på seminaret.
- De rette fysiske rammer - lokaler med god og egnet akustik - er helt fundamentale, for at børn med særlige behov overhovedet kan fungere i skolen og i fritidsordningerne på lige fod med de andre. God og dårlig akustik påvirker alle børn i positiv eller negativ retning. Men børn med særlige behov er mere følsomme, og har en lavere tærskel for, hvornår de reagerer på støj, siger han.
Sygefravær halveret
Potteskåret blev i 2004 bygget som en stor åben plan institution til 280 børn uden tilstrækkelig støjdæmpning. Først efter omfattende støjdæmpning i 2012 kan vi bruge lokalerne til de aktiviteter, som personalet og børnene ønsker. Det kunne vi ikke før, fordi støjen fra aktiviteterne spredte sig i hele institutionen.
Efter at støjen er forsvundet i Potteskåret, er personalets sygefravær halveret, og er nu på det laveste nogensinde.
Ingen undskyldninger
Arkitekt og partner Dorte Kristoffersen, Atelier Pro, bidrog med sine erfaringer på området.
- Alle erfaringer viser, at akustikken er helt afgørende for, hvordan en bygning opleves - om den er velfungerende og behagelig at opholde sig i. Der er ingen undskyldninger for ikke at lave akustisk gode klasselokaler. Vi har både den nødvendige viden og adgang til de rette materialer, sagde hun.
Lydekspert Julian Treasure, Sound Agency i England var i København med dugfriske undersøgelser.
- Vores forskning, der inddrager 600 skoleklasser i Florida, viser, at allerede fra fjerde række kan eleverne kun høre hvert andet ord af hvad læreren siger. Det betyder dog ikke, at de kun får halvdelen af deres uddannelse, men det betyder, at de bliver nødt til at arbejde meget hårdt for overhovedet at forstå, hvad der foregår, siger han.
Dårlig akustik er især et problem for elever med permanent eller forbigående hørenedsættelse, elever med andet modersmål, introverte og børn med ADHD. I alt omfatter disse grupper op mod to tredjedele af eleverne.
Det koster 2.500 engelske pund at sikre god akustik i et klasseværelse. Når et barn er nødt til at gå i specialskole, koster det 90.000 pund om året. Jeg tror, at økonomien taler for sig selv på dette punkt.
Det er ikke kun eleverne, der er berørt. En undersøgelse fra Tyskland viser, at lærernes puls følger støjniveauet. Når støjen stiger, går pulsen op. Støjniveauet på 65 decibel, der findes i akustisk dårlige klasseværelser, er oppe på tærsklen, hvor der er risiko for hjerteanfald, lød det på Sound Education-seminaret.