En god begyndelse
I den forbindelse er det værd at huske på, at Licitationen allerede i 1996 præsenterede idéen om en havnesænketunnel på langs ad Københavns Havn. Det var daværende folketingsmedlem Claus Larsen-Jensen, der havde visionen om en utraditionel løsning på trængselsproblemerne. Siden dengang er der - som det så ofte sker, når der går politik i en beslutningsproces - snakket og snakket.
Den borede løsning er både dyr og dårligere end sænketunnelen, der først og fremmest har den fordel, at den tidsmæssigt kan anlægges i forlængelse af Femernprojektet, idet den til den tid etablerede elementfabrik blot vil kunne fortsætte produktionen og levere til København.
Desuden vil en sænketunnel med tilsluttede underjordiske parkeringsanlæg i langt højere grad kunne betjene den københavnske trafik med opkørsler direkte til eksisterende hovedtrafikårer som Sjællandsbroen, HC Andersens Boulevard, Christianshavn og Frihavnen, mens den af Borgerrepræsentationen foreslåede løsning først og fremmest har til formål at lede trafikken uden om byen. Noget helt andet er de miljømæssige fordele ved sænketunnelen, hvor man let kan sejle affaldsjord bort, i stedet for at det skal køres bort på tusinder af lastbillæs.
Københavnertunnelgruppen har i flere år peget på, at der står pensionskasser parate med de nødvendige investeringer i en havnesænketunnel på bunden af havnen, men det er ikke ligegyldigt, om projektet løber op i 20 mia. kroner til en sænketunnel eller 27 mia. kroner til en boret tunnel, hvis det er tanken, at det skal brugerfinansieres.
Det er nu, der skal holdes momentum i den politiske beslutningsproces. Folketinget skal på banen for at bringe en havnetunnel videre fra tegnebræt til realistisk projekt. Så er der bare at håbe, at de jyske politikere ikke endnu en gang forsøger at stikke en kæp i hjulet for et vigtigt infrastrukturprojekt i hovedstaden.