Flere linjeføringer bør undersøges
Opfordring til Folketinget om også en tunnel under det københavnske havneløb skal undersøges nærmere
Det er budskabet i et brev til samtlige medlemmer af Folketingets transportudvalg. Afsender er Københavnertunnelen Aps, et privat selskab, som har udarbejdet et forprojekt til en østlig motorringvej med netop en tunnel under havnebunden fra Nordhavn til Amagermotorvejen.
Københavns Borgerrepræsentation vedtog i sidste uge at pege på en linjeføring, hvor den østlige omfartsvej i stedet kører via Refshaleøen og i boret tunnel under Kløvermarken, Islands Brygge og Amager Fælled til Amagermotorvejen. Dermed følger et flertal af de københavnske politikere den linjeføring, som også Transportministeriet anbefaler og som omtales som alternativ B4.
- Det er imidlertid en løsning, der giver uoprettelige miljøpåvirkninger og ødelægger en række rekreative områder og ikke mindst vil betyde til- og frakørsler ind over den fredede Amager Fælled. Samtidig er det en løsning, der ikke kapacitetsmæssigt er fremtidssikret, siger Peter Wimmelmann Larsen, direktør og projektkoordinator i Københavnertunnelen Aps.
Fremtidssikret
Borgerrepræsentationen har formelt besluttet, at B4-linjeføringen bliver udgangspunkt for de fortsatte analyser.
I sit brev til Folketingets transportudvalg vil Københavnertunnelen Aps opfordre til, at også alternativ B6 - det vil sige en linjeføring under havnebunden - gøres til genstand for yderligere analyse.
- Transportudvalget har bedt om to-tre mulige linjeføringer og projekter, og derfor kan jeg ikke tro, at udvalgets medlemmer vil være tilfredse med, at kun en mulig løsning undersøges. B6 er og har været hovedalternativ nummer to, og vi mener, at B6 skal undersøge på lige fod med B4, siger Peter Wimmelmann Larsen.
Københavnertunnelen Aps offentliggjorde i 2009 et prospekt for en seks-sporet motorringvejstunnel mellem Helsingørmotorvejen og Amagermotorvejen ved netop at benytte det københavnske havneløb. Prospektet indeholder til- og frakørsler under jorden/vandet, underjordisk parkeringsanlæg. Prisen er anslået til 20-22 mia. kroner, hvor B4-linjeføringen forventes at koste 27 mia. kroner.
- Vi mener i al beskedenhed, at vores forslag uden sammenligning er det bedste. Det er fremtidssikret kapacitetsmæssigt og miljømæssigt, siger Peter Wimmelmann Larsen.
Et gennembrud
Også lobbyorganisationen Københavnertunnelgruppen, der har en række landsdækkende brancheorganisationer som medlem, mener det er naturligt, at også B6 gøres til genstand for nærmere analyser.
- I første omgang vælger vi at glæde os over det gennembrud, som det er, at Borgerrepræsentationens principielt har besluttet at arbejde for en havnetunnel som led i en løsning af storbyens samlede infrastruktur. Nu er sagen flyttet til Christiansborg, som må tage initiativ til at få undersøgt, hvilke forudsætninger der skal til for at få investorer til at interessere sig for projektet. Man skal jo huske, at staten ikke har penge, og at Københavns Kommune ikke vil betale. Derfor skal der institutionelle investorer om bord, hvis tunnelen skal blive til noget, siger Erik Ross, der er formand for Københavnertunnelgruppen.
- Det arbejde, der nu går i gang, skal sikre, at tunnelen får den helt rigtige linjeføring, så flest mulige fordele for den fremtidige trafik opnås, herunder at havnetunnellen også skal aflaste det lokale vejnet i de indre bydele i København, at der sikres tilstrækkeligt med op- og nedkørsler samt p-anlæg i tilknytning til tunnelen. Samtidig må man gå i gang med at undersøge mulighederne for at skaffe den fornødne finansiering, siger Erik Ross.
Københavnertunnelgruppen lægger ikke skjul på, at man hele tiden har foretrukket en tunnel under havnebunden.