Appel om fair konkurrence inden for byggeriet - tak!
Vi forventer fortsat, at det især er de kommende byggerier af storsygehuse i Viborg og Gødstrup, de mange forskellige kommunale og private projekter af forskellig art og størrelse, motorvejen Holstebro til Herning samt øvrige anlægsprojekter, der skal trække læsset.
Med forventet igangsættelse af de mange bygge- og anlægsinvesteringer, lav inflation og lav rente m.v. er det svært at bevare pessimismen omkring aktivitetsudviklingen i bygge- og anlægssektoren i Midt - og Vestjylland.
Fra Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland er vi stor tilhænger af, at de gældende love og regler m.v. bliver respekteret og efterlevet, når det blandt andet gælder konkurrencen om at få tildelt arbejdsopgaver på de lokale byggeprojekter m.v. - men konkurrencen skal foregå på fair vis.
Vi har set eksempler på, at arbejdsopgaver i forbindelse med lokale offentlige byggeprojekter m.v. bliver udført af tyske eller andre udenlandske enkeltmandsvirksomheder eller udenlandske medarbejdere, som ikke bliver aflønnet i henhold til dansk overenskomst.
Nogle af landets kommuner har i den anledning vedtaget at anvende arbejdsklausuler ved udbud af blandt andet bygge- og anlægsopgaver.
Arbejdsklausuler er et kontraktvilkår, som skal sike ordentlige løn- og arbejdsforhold for personer, der udfører de udbudte bygge- og anlægsopgaver og tjenesteopgaver for kommunen.
De må ikke stilles ringere end alle andre, der udfører tilsvarende arbejde i vores lokalområder i blandt andet Midt- og Vestjylland. Forholdene skal som minimum være, det der er gældende i de danske overenskomster på området.
Vi kan derfor kun opfordre til, at der optages en arbejdsklausul i alle kontrakter vedrørende offentlige bygge- og anlægsarbejder efter tilsvarende retningslinjer som dem, der gælder for statslige kontrakter.
Hvis kommunerne giver ordren til en virksomhed som ikke agter at leve op til de normale vilkår for organiserede virksomheder på egnen, så er den pågældende kommune med til at fremme unfair konkurrencevilkår og forringe de lokale virksomheders eksistensvilkår.
Vi skal desuden have stor fokus på, at mange udenlandske underentreprenører ikke bidrager til den fælles kasse eller finansiering af de danske velfærdsydelser.
Kommunerne bør simpelthen ren moralsk bakke den danske arbejdsmarkedsmodel op.
I Danmark har vi en lang tradition for, at løn- og arbejdsvilkår reguleres af arbejdsmarkedets parter. Det rykker derfor i høj grad balancen, når det offentlige undergraver overenskomster ved, at der aflønnes under overenskomstens niveau.
Det er vigtigt, at kommunerne tager ansvaret og sikrer sig, at de mennesker, der udfører arbejde for os, har ordentlige vilkår at udføre arbejder under. Kommunerne skal optræde som "modelarbejdsgivere" og ikke medvirke til at presse løn- og arbejdsvilkår.
Sidst må vi ikke glemme, at det også er konkurrenceforvridning, når man lukker folk ind på arbejdsmarkedet, der ikke har de samme løn- og ansættelsesvilkår som andre.
En ting er jo, at medarbejderne stilles ringere. En anden ting er, at de firmaer, der gør tingene ordentlig, jo også bliver udsat for unfair konkurrence.
Det kan vi i Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland ikke acceptere og være tjent med.