Kædedriften bliver optimeret
Distribution og logistik er blevet forbedret hos Saint-Gobain Distribution Danmark efter integrationen af Optimera
Specielt de 18 Optimera-byggemarkeder har fået optimeret deres kædedrift, påpeger adm. direktør Lars Fournais fra Saint-Gobain Distribution Danmark og øverste direktør for Optimera og Brødrene Dahl.
- Vi fik Optimera ind i folden i 2009 og har særligt arbejdet med at tydeliggøre kædedriften i Optimera. Vi kan ikke have en virksomhed, hvor der ikke er et ensartet sortiment i den enkelte kæde i hele landet - både inden for mærkevarer men også private labels, og her supplerer de to ting hinanden rigtig godt. Vores kunder skal forvente samme niveau for kvalitet, leveringssikkerhed og service i Brødrene Dahl og hos Optimera, siger Lars Fournais.
Leveringssikkerhed
Men også distributionssiden har fået et løft, og i dag spiller særligt leveringssikkerheden over for kunderne en stor rolle. For eksempel skal den professionelle kunde kunne bestille varer inden klokken 18 om aftenen, hvorefter de kan leveres direkte på byggepladsen inden klokken syv næste morgen.
Alt sammen med udgangspunkt fra Brødrene Dahls centrallager i Randers.
- Vi har kunnet genbruge nogle af de principper i Optimera, som Brødrene Dahl er gode til. Vi har levering i hele landet, og derfor betyder geografien heller ikke så meget mere. Vi har en stærk national distribution med 145 lastbiler, der kører over hele landet om natten med varer fra centrallageret i Randers og til Brødrene Dahl-butikker, Optimera- byggemarkeder og byggepladser. Det er et stærkt system, som vi har kunnet koble Optimera på, påpeger Lars Fournais.
Sammenlægninger
Som ved mange andre sammenlægninger af organisationer i dansk erhvervsliv har integrationen af Optimera også betydet rationaliseringer og stordriftsfordele internt i Saint Gobain.
- Vi har brugt mange kræfter på at omstille vores strukturer og processer, så de er hensigtsmæssige og effektive. Vi har slået lagerføring og distribution sammen, ligesom back office-funktioner som administration er slået sammen. Sammenlægningen af to distributioner har for eksempel betydet, at vi ikke har to lastbiler kørende efter hinanden til samme sted, og det giver naturligvis stordriftsfordele, understreger Lars Fournais.
Sammenlægningen har ifølge Lars Fournais ikke nødvendigvis påvirket Brødrene Dahl, men i stedet har det haft stor indflydelse på Optimera-byggemarkederne, der er blevet mere orienteret mod kædedrift.