23948sdkhjf

Støjende anlægsarbejde tillades nu om lørdagen

København vil med nye regler sikre hurtigere anlægsprojekter - entreprenører er positive
Anlægsarbejder i Københavns gader skal gennemføres hurtigere. Derfor åbner Københavns Kommune for, at der også må arbejdes om lørdagen.

Teknik- og miljøudvalget i kommunen har netop besluttet, at støjende anlægsarbejder i byen fremover også må udføres om lørdagen i tidsrummet kl. 8-17. Desuden forlænges den mulige arbejdstid på hverdage med en time, så de fremover kan udføres kl. 7-19.

Særligt støjende aktiviteter må fortsat ikke ske i weekenden. Det kan være nedramning af spuns, etablering af sekantpæle eller jordankre eller arbejde, hvor der skæres i beton, asfalt eller metal.

- Det er aldrig sjovt, når der skal graves eller bores uden foran ens hjem eller butik. De nye regler skal sikre, at generne fra de kortvarige anlægsarbejder begrænses mest muligt tidsmæssigt, siger teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF).

Udvalgets beslutning sker på baggrund af anbefalinger fra en særlig taskforce, som sidste sommer kom med en række anbefalinger til en ny erhvervspolitik i Københavns Kommune. Taskforcen gik dog meget længere og foreslog, at anlægstiden på infrastrukturprojekter skal reduceres med en fjerdedel. Det blev således foreslået, at der skulle kunne arbejdes døgnet rundt på centrale anlægsprojekter.

Altid gener

Den københavnske beslutning hilses med tilfredshed af en af byens største anlægsentreprenører.

- Det er meget positivt. Det er både i vores og kommunens interesse, at et arbejde varer kortest muligt. Det giver færre gener for beboere og trafik, siger Lars Lorentzen, der er adm. direktør i Petri & Haugsted A/S.

- Det er altid forbundet med gener, når der graves i vejene, og det optimale ville være - hvor det er muligt - at der helt lukkes for trafik, der hvor der arbejdes. Det vil virkelig kunne spare tid og muliggøre, at projekter kan gennemføres hurtigere, siger han.

Gælder ikke metroen

De nye københavnske regler vil gælde, hvad man kalder “midlertidige anlægsprojekter", der typisk varer mindre end 12 måneder.

Det vil sige, at store projekter som Cityringen og Nordhavnsvej ikke er omfattet. På de store anlægsprojekter vil Københavns Kommune lave en individuel sagsbehandling. På den baggrund får bygherrerne et påbud om, hvornår de må arbejde, og hvad de skal gøre for at begrænse støjen.

- Metrobyggeriet og Nordhavnsvej er i en helt anden størrelsesorden, end de øvrige anlægsprojekter i byen. Derfor skal de også behandles derefter. Når der er københavnere, der skal være nabo til en byggeplads i flere år, kræver det, at vi går ind og ser specifikt på den enkelte byggeplads og stiller konkrete krav til, hvordan arbejdet må foregå, siger Ayfer Baykal.

Undtagelsen af kæmpeprojekter som Cityringen kommer i forlængelse af målinger som afslører, at metro-entreprenørerne ikke overholder de fastsatte støjgrænser.

Det er i sidste ende Københavns Borgerrepræsentation, der skal godkende de nye regler for anlægsarbejder.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094