Flere klager over udbud
Dansk Erhverv efterlyser revision af klagesystemet for udbud efter antallet af sager i klagenævn er steget drastisk
Det viser Udbudsrådets "Analyse af klagemønstret i udbudsklagesager".
Ifølge analysen er antallet af udbudsklager steget fra 78 i 2009 til 111 i 2011, hvilket svarer til en stigning på godt 42 procent.
- Der er tale om en stigning i antallet af klager, som vi bliver nødt til at drøfte. Vi har meldt klart ud, at vi gerne vil drøfte et serviceeftersyn af klagesystemet, og de nye tal aktualiserer kun det, siger chef for offentlig-privat samarbejde i Dansk Erhverv, Jakob Scharff.
Fortsat lavt niveau
Han noterer dog, at Danmark "fortsat ligger på et ret lavt niveau i forhold til sammenlignelige lande".
I 2010 udbød de offentlige myndigheder 5.671 opgaver, og tilbudsgiverne klagede kun i 2,2 procent af tilfældene:
- Så der er ingen grund til panik, blot at vi får kigget klagesystemet efter i sømmene. Tiden er derfor kommet til et nationalt kompromis om offentlig-privat samarbejde - et serviceeftersyn af klagesystemet skal indgå som en naturlig del. Vi er nødt til at se samlet på den måde, det offentlige udbyder på, og hvordan vi kan gøre reglerne enklere. Det er afgørende, at vi får samarbejdet tilbage på sporet. Eksempelvis med mål for øget konkurrenceudsættelse og et fælles kodeks for offentlig-privat samarbejde, siger Jakob Scharff.