Trafik er fremtidssikret i Aarhus
Med Aarhus Havns bidrag til Marselistunnelen kan der sættes fuld skrue på arbejdet
Med Aarhus Havns bidrag til Marselistunnelen kan der nu sættes fuld skrue på arbejdet med at sikre trafikfremkommeligheden i fremtidens Aarhus til gavn for borgerne og den fortsatte vækst i kommunen.
- Jeg er meget tilfreds med, at sidste brik i det store puslespil omkring finansieringen af tunnellen under Marselis Boulevard er på plads. Tunnelen vil ikke alene blive en gevinst for havnen og for de beboere langs Marselis Boulevard, som nu bliver skånet for den tunge trafik. Den vil også være en gevinst for hele Aarhus og i vores arbejde på at sikre trafikfremkommelighed i mange år fremover, udtaler rådmanden for teknik og miljø, Laura Hay (V).
Gode trafikforhold
Adgangen for trafikken til Midtbyen bliver også lettere, når tunnelen står færdig. Tunnelen indgår sammen med Intelligent Transport Styring (ITS) og øvrige trafikale tiltag som en vigtig brik i det trafikale puslespil, der sikrer, at aarhusianerne i fremtiden skal bruge så lidt tid på transport som muligt.
Parallelt med udførelsen af tunnelprojektet omdannes det centrale havnebyrum blandt andet med det formål at reducere trafikken langs med havnen i Aarhus.
Trafikanterne anvises til Ringvejen og Ringgaden som de fremtidige trafikkorridorer rundt om Aarhus. Her indgår Marselis Boulevard som en del af ringgadesystemet, og en tunnel under Marselis Boulevard vil på denne måde sikre gode trafikforhold for alle trafikanter og for beboere i området.
Porten til byen
Aarhus Havn har op gennem historien været porten, som byen hentede ny viden, inspiration og økonomisk fremdrift gennem. I dag er Havnen både en vigtig erhvervsvirksomhed og hjemsted for mange virksomheder.
Som Danmarks største terminalhavn bidrager den samlet set med vækst både regionalt og nationalt. Havnen er i høj grad vigtig for byens produktionsvirksomheder og er dermed stærkt medvirkende til at skabe og fastholde arbejdspladser. Marselistunnelen skaber en overordnet fremtidssikret trafikadgang direkte ind i byens økonomiske centrum.
Stor bevågenhed
Der vil være stor bevågenhed omkring anlægsprojektet. Derfor vil trafikinformation og information omkring anlægsarbejdet være højt prioriteret.
Til at sikre en fleksibel afvikling af trafikken i hele anlægsperioden bliver der udarbejdet trafikplaner, der ud over arbejdet på Marselistunnellen indarbejder byens øvrige store anlægsprojekter.
Den samlede trafikplan for Marselistunnelen bliver opdelt i en række delplaner for hver af de faser, som anlægsarbejdet forløber i.
På den måde afvikles trafikken med så få gener som muligt. Planarbejdet er omfattende, fordi anlægsarbejderne er store og komplekse. Men også fordi Århus Kommune i samme periode etablerer en ny letbane ved Randersvej, ligesom havnearealerne omlægges ved Midtbyen.
Bred information
Et fast element i hele anlægsperioden er information til alle relevante interessenter med særlig fokus på borgere, trafikanter og erhvervsliv.
Informationen fortæller overordnet om projektet og informerer på daglig basis om trafiksituationen. På den måde vil trafikken blive afviklet så gnidningsfrit som muligt. Der indgår også en bred vurdering af mulige risici ved projektet, så der hurtigt kan informeres, hvis der opstår akut behov for regulering af trafikken.
Gennem hele anlægsperioden vil der være sikret trafikadgang til havnen også for den tungeste trafik.