Mindre firmaer er dårlige til udbud
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har sat en større offensiv i gang for at skabe mere konkurrence
Det får nu Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at skubbe på, så firmaerne i højere grad kommer ind i kampen om de i alt 290 mia. kr., som det offentlige hvert år udbyder for.
- For rigtig mange mindre firmaer, er det en tung opgave at byde på diverse udbud, og det har negative konsekvenser for alle. Det går ud over dem selv, da de ikke kommer i nærheden af opgaver, der kan sikre deres egen firmas økonomi og videre udvikling. Og samtidig betyder det også, at der er mindre konkurrence om opgaverne, og det er skidt for både markedet og for prisniveauet, og det rammer også det offentlige, siger Line Nørbæk, der er kontorchef for center for offentlig-privat samarbejde i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Flere tiltag
For at ændre på det, har styrelsen søsat flere aktuelle tiltag, som også er del af en mere langsigtet strategi om øget konkurrence på det danske marked.
Den har netop offentliggjort fem nye pjecer om reglerne for EU-udbud, annoncering og licitation. Og så har styrelsen udgivet en såkaldt "Vejledning i konsortiedannelse".
- Pjecerne er letlæste anvisninger på selve udbudsformen, om hvordan man byder inden for de forskellige områder blandt andet om hvor vigtigt, det er at få alle de krævede dokumenter sendt med et tilbud, så vi undgår de mange afvisninger på grund af, at der mangler et eller andet papir, siger Line Nørbæk.
Gå sammen
Det andet initiativ om konsortiedannelse er også noget, som styrelsen brænder for at hjælpe de mindre firmaer med.
- Inden for det offentlige bliver der flere og flere større udbud, som det kan være sin sag at give sig i kast med for mindre firmaer med få ansatte. Men i "Vejledning i konsortiedannelse" er det udførligt beskrevet, hvordan man på den bedste måde kan indgå alliancer med andre mindre firmaer, så man kan byde sammen. Det er der store muligheder i, siger hun.
I vejledningen er det beskrevet, hvordan firmaer kan finde sammen og nærme sig hinanden.
Og der er en udførlig anvisning på, hvordan de undgår juridiske tvister med hinanden, som er en stor bekymring og hindring for alliancer mellem kollegaer og konkurrenter.
I vejledningen er der vedlagt en standardkontrakt, som samarbejdende virksomheder kan udfylde, så den juridiske ansvarsdeling er afklaret, så de kan undgå juristeri om den økonomiske ansvarsfordeling hvis der opstår problemer.
På turné
De nye pjecer og konsortiedannelse-vejledning er til rådighed på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside.
Oven i det er styrelsen også taget "on the road" med flere informationer om emnet, der skal få de mindre firmaer mere på banen.
I denne tid besøger Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen de fem regionale væksthuse i landet for at vejlede firmaer og andre om udbudsreglerne.