23948sdkhjf

Fyn får en bro mindre i weekenden

Vejdirektoratet river bro over motorvejen ved Nørre Aaby og Middelfart ned i et hug pinsenat
I forbindelse med udbygningen af E20 mellem Nørre Aaby og Middelfart spærrer Vejdirektoratet motorvej E20 helt af for trafik i pinsen aften og nat mellem lørdag den 26. og søndag den 27. maj 2012.

Motorvejen bliver spærret for trafik på hele den omkring 10 kilometer lange strækning mellem Nørre Aaby og Middelfart klokken 18.00 lørdag den 26. maj. Motorvejen åbner igen søndag den 27. maj klokken 10.00.

Motorvejsbroen, der fører den lokale Aulbyvej over E20, skal rives ned, da der skal bygges et helt nyt tilslutningsanlæg på stedet. Aulbyvej krydser E20 omkring fem kilometer øst for Middelfart, og under nedrivningsarbejdet skal motorvejen være helt fri for trafik. I østgående retning bliver trafikken ledt af motorvejen ved afkørsel 58 ved Middelfart. Den vestgående trafik bliver ledt af ved afkørsel 57 ved Nørre Aaby. Trafikken skal følge omkørselsskiltene i området.

Hurtigt i gang igen

Trafikanterne skal køre en omvej, men Vejdirektoratet skal nok skynde sig, lover projektleder Mike Boesen:

- Vi kan naturligvis ikke undgå at genere trafikken på motorvejen, når vi spærrer den helt af, men vi skynder os så meget vi kan. Vi har meget stort fokus på, at trafikanterne bliver generet i så kort tid som muligt, siger han.

Vejdirektoratet har valgt at broen skal rives ned i et hug pinsenat, blandt andet fordi trafiktællinger viser, at der kun er lidt trafik på motorvejen på det tidspunkt. Hvis trafikken skulle køre samtidig med nedrivningen, ville det komplicere og forlænge nedrivningsarbejdet og derfor medføre en længere periode med gener for trafikanterne.

- Vi har gode erfaringer med metoden, pinen bliver så kort som mulig, understreger Mike Boesen. Han oplyser, at når motorvejen åbner igen på søndag den 27. maj, vil der være en hastighedsbegrænsning på 80 km/t lige omkring brostedet, da byggeriet af den nye bro starter med det samme.

Materialer genbruges

Selve betonen i broen vejer omkring 2.400 tons og broen bliver revet ned af store gravemaskiner. De mange tons beton bliver genbrugt som underlag for ramperne i det nye tilslutningsanlæg. Betonen skal derfor ikke fragtes væk, men bliver deponeret og knust lige ved siden af broen. På den måde sparer Vejdirektoratet ressourcer i byggeriet af tilslutningsanlægget.

Selvom broen først rives ned i weekenden har det været nødvendigt at lukke broen for krydsende, lokal trafik allerede først på ugen for at give entreprenøren plads til at forberede nedrivningen.

Aulbyvej vil være spærret i et år frem til juni 2013, hvor den nye bro er færdigbygget. Arbejdet er en del af udbygningen af motorvejen mellem Nørre Aaby og Middelfart, der skal stå færdig i 2015.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094