23948sdkhjf

Ny lov skal styrke dansk uddannelseseksport

Det kræver en lovændring, hvis danske uddannelsesinstitutioner i større omfang skal sælge deres uddannelser i andre lande, konkluderer ekspertgruppe. Erhvervsskolerne er allerede i gang
Der er interesse for danske uddannelser i udlandet. Men det er langt fra alle danske uddannelsesinstitutioner, der har erfaringer med uddannelseseksport, og endnu færre har formået at gøre eksporten af deres uddannelser til en bæredygtig forretning.

Der skal derfor skabes nogle bedre lovgivningsmæssige rammer for uddannelseseksport og nogle bedre redskaber, som de danske uddannelsesinstitutioner kan benytte sig af.

Anbefalingen kommer fra en ekspertgruppe, som undervisningsminister Christine Antorini (S) nedsatte i juni 2014. Ekspertgruppen består blandt andet af repræsentanter fra ungdomsuddannelserne og erhvervslivet, der skulle se på, hvad der skal til for, at flere danske uddannelsesinstitutioner kan eksportere uddannelser til udlandet.

- I Danmark har vi en unik viden om pædagogik og læring, og vores uddannelser har et højt niveau. Derfor har mange danske uddannelsesinstitutioner længe efterspurgt, at vi gør det nemmere for dem at eksportere deres uddannelsesviden, fordi det kan være med til at udvikle vores uddannelser fremover. Det kan også være en hjælp til danske virksomheder i udlandet, der mangler kvalificeret arbejdskraft, siger Christine Antorini.

Hun vil nu tage initiativ til lovgivning, der gør det muligt at godkende ungdomsuddannelsesinstitutioner til udbud i udlandet. Derudover vil Undervisningsministeriet etablere en vidensportal, hvor der bliver stillet konkrete værktøjer og informationer til rådighed for de, der har interesse for uddannelseseksport.

Nye metoder

En undersøgelse fra 2014 viser, at 10 procent af de gymnasiale uddannelser er involveret i aktiviteter, der falder ind under begrebet uddannelseseksport, mens tallet for erhvervsuddannelserne er 28 procent.

De danske erhvervsskoler har haft en god tradition for at samarbejde med udlandet, fortæller afdelingschef i Dansk Byggeri, Louise Pihl.

- Helt generelt er det en kæmpe fordel, at samarbejde med udlandet, fordi det giver inspiration. På erhvervsuddannelsesområdet har vi haft en god tradition for at samarbejde med eksempelvis Tyskland. Derigennem har vi lært nye metoder og andre måder, at gribe opgaverne an på. Vi kan så til gengæld lære dem den mere projektorienterede undervisning, som bruges meget på bygge- og anlægsområdet i Danmark, siger hun.

Der kan dog også være en ulempe ved, at uddannelsesinstitutionerne retter blikket mod udlandet, pointerer Louise Pihl.

- Det er væsentligt, at det ikke går ud over uddannelserne herhjemme. Den primære opgave er at drive uddannelsesinstitution i Danmark, siger hun.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094