23948sdkhjf

Dansk cement gennem 125 år

Cementkoncernen Aalborg Portland fejrer i dag sit 125 års jubilæum. Koncernen har netop øget investering i en tyrkisk cementproducent
"Her, bedre end noget andet Sted, ere de bedste Betingelser for en rentabel Cementfabrikation".

Sådan lød det, da grundlæggerne for 125 år siden skulle vurdere, om der var potentiale for en cementfabrik i Rørdal uden for Aalborg. De fik ret.

I dag, den 16. oktober, er det præcis 125 år siden, Aalborg Portland blev etableret. Dengang som nu var det produktionen på kanten af Limfjorden, der var udgangspunktet for virksomhedens udvikling.

Kombinationen af råstoffer i form af kridt i jorden og stærke transportmuligheder via Limfjorden og motorvejen har givet en stærk og levedygtig virksomhed, der gennem historien har skabt tusindvis af danske arbejdspladser.

- Siden 2007 har Aalborg Portland hentet begrænset vækst i Danmark, hvor vi i forvejen har en solid position på markedet. 75-80 procent af toplinjevæksten skyldes derfor international ekspansion. Vi har fastlagt en strategi, som har sikret øget afsætning i markeder i vækst som Kina, Malaysia, Egypten, Tyrkiet og USA, mens de vesteuropæiske lande har været sat i stå af finans- og valutakriser, fortæller Michael Lundgaard Thomsen, Managing Director i Aalborg Portland Nordic Cement.

Tyrkisk investering

Aalborg Portland erhvervede i sidste måned for 2,5 mia. kroner yderligere 15 procent i tyrkiske cementproducent Cimentas, hvor ejerandelen nu udgør 85 procent.

Aalborg Portland har siden 2004 været ejet af italienske Cementir Holding, og den italienske ejer har et klart ønske om, at Aalborg Portland også skal være en platform for fremtidige investeringer, fordi en koncern i Norden giver bedre adgang til fordelagtig finansiering end i Sydeuropa. Cementir har i alt investeret knap seks mia. kroner i Aalborg Portland over de seneste 10 år.

- Det er især den hvide cement, der har drevet væksten på verdensmarkedet. Aalborg Portland er i dag verdens største producent af hvid cement. Den hvide cement er mere nicheorienteret og kan fragtes længere, mens grå cement er en commodity-vare med langt større konkurrence og flere lokale producenter, siger Michael Lundgaard Thomsen.

Produktionen i Danmark har dog stor betydning for Aalborg Portlands internationale vækst, fordi det er de danske kompetencer omkring for eksempel produktion af hvid cement, som har gjort virksomheden i stand til at etablere sig med nye fabrikker ude i verden.

Grønne ambitioner

På fabrikken i Aalborg er et af de vigtigste strategiske fokuspunkter i 2014 at nedbringe energiforbruget.

For at realisere de grønne ambitioner er der konkrete planer om væsentlige investeringer i Aalborg, herunder etablering af fabrikkens egen vindmøllepark, som om få år vil kunne dække op til 40 procent af elforbruget. Der arbejdes desuden med udvikling af nye cementtyper med øget styrke og mindre miljøbelastning.

Aalborg Portland-koncernens nettoomsætning endte i 2013 på godt fem mia. kroner. I 2014 forventes det, at omsætningen når op på syv mia. kroner.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.102