EU siger ja til støtte til Øresundsforbindelsen
Det er i orden, at den danske og svenske stat har givet selskabet bag Øresundsforbindelsen statsgarantier
EU-Kommissionen har således afvist en klage fra rederiet Scandlines Øresund, der er ejet af Stena Line og Scandlines.
Rederiet mener, at statsstøtten er med til at forvride konkurrencen, men det har EU-Kommissionen nu underkendt.
- Øresundsforbindelsen har mindsket rejsetiden væsentligt og bidraget til regional integration mellem Danmark og Sverige, siger Joaquín Almunia, der er EUs konkurrencekommissær, i en kommentar til afgørelsen.
- Fordelene ved dette storstilede infrastrukturprojekt opvejer klart enhver potentiel konkurrencefordrejning som følge af støtten, siger Joaquín Almunia, der snart bliver afløst af Margrethe Vestager på posten.
Nødvendige tiltag
Klagen blev indgivet i 2013, og gik dels på dansk og svensk statsstøtte til selve byggeriet af broen og driften, dels på en række forskellige danske skattefordele.
Kommissionen er nået frem til, at der faktisk var tale om statsstøtte, da støtten gav en selektiv fordel til forbindelsen", men at tiltagene var nødvendige for, at projektet kunne blive gennemført.
En anden del af klagen gik på statsstøtte til byggeriet af adgangsveje og jernbaneforbindelser på begge sider af Øresund, men her er kommissionen nået frem til, at der ikke var tale om statsstøtte, sådan som EUs regler definerer den slags.
- Disse forbindelser er en integreret del af det offentlige transportnet i Danmark og Sverige. Offentlig finansiering af sådan generel infrastruktur kan hverken fordreje konkurrencen eller påvirke handlen mellem medlemslandene, hedder det i afgørelsen.
Fundamental sejr
Transportminister Magnus Heunicke (S) er selvsagt glad for afgørelsen, der er en fundamental sejr. For det er ud fra samme model, at Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland skal finansieres.
- Det er en helt fundamentalt vigtig sejr for Danmark, at Kommissionen nu har fastslået, at vores statsgarantimodel, som vi anvender til finansiering af de store, brugerbetalte faste forbindelser, er i fuld overensstemmelse med EU-retten. Femern Bælt-forbindelsen vil også blive finansieret på grundlag af statsgarantimodellen. Jeg er derfor glad for afgørelsen og ser frem til dialogen med Kommissionen om Femern Bælt-projektet, siger Magnus Heunicke.
Hos Scandlines Øresund er man meget uenige i EU-Kommissions afgørelse om, at den danske og svenske stat ikke har givet ulovlig statsstøtte til Øresundsforbindelsen.
Rederiet mener, at kommissionens afgørelse er politisk.
Derfor agter Scandlines Øresund at føre sagen videre ved EU-Domstolen. Det fortæller Henrik Rørbæk, der er direktør for Scandlines Øresund.
Øresundsbroen blev bygget i årene 1995-2000. Broen blev indviet for 14 år siden, og den samlede pris for hele forbindelsen beløb sig til omkring 30 mia. kroner.
/ritzau/